Coincidint amb el primer mes de funcionament de l’ampliació del servei de transport públic nocturn, el secretari d’Estat de Transició Energètica, Transports i Mobilitat ha volgut fer avui un primer balanç d’un servei que, en aquests tot just trenta dies de funcionament, ha registrat una mitjana de 200 viatges diaris, unes xifres que David Forné ha valorat “molt satisfactòriament”, ja que demostren que la mesura ha tingut una “molt bona acceptació i molt bona rebuda” per part dels usuaris.
Així, Forné ha detallat que entre setmana, de diumenge a dijous, la mitjana se situa en els 131 viatges al dia, mentre que els caps de setmana la xifra s’eleva als 386, amb la qual cosa s’arriba a una mitjana de 200 usuaris al dia setmanals, i que el mes s’hagi tancat amb 6.000 viatges fets.
Pel que fa a les línies de bus nocturn concretes, el secretari d’Estat ha detallat que entre setmana la que té més afluència és la BN2, que connecta la capital amb Encamp i Canillo, amb una mitjana de 65 validacions diàries, mentre que la BN3, que uneix Andorra la Vella amb Ordino i Arinsal, i la BN1, entre la capital i Sant Julià de Lòria, van registrar 39 i 26 validacions diàries de mitjana.
Així mateix, el secretari d’Estat, que ha volgut agrair a les companyies que “s’hagin adaptat al canvi significatiu que hi ha hagut respecte al concurs que van guanyar” i que estiguin “oferint un bon servei”, ha destacat que el fet que no s’hagin rebut “massa crítiques ni aspectes negatius” per part dels usuaris és un indicador que “el servei atén la demanda i els recursos públics s’ajusten al que es necessita”. Amb tot, ha incidit en la necessitat d’“estar atents” a l’evolució que hi pugui haver del servei per tal de ser “reactius al que pugui anar succeint” per mirar d’adaptar el servei a la necessitat de la ciutadania.
El triple d’usuaris
D’altra banda, Forné ha aprofitat la compareixença per recordar les xifres assolides pel servei de transport públic nacional diürn. Així, ha reiterat que arran de les mesures impulsades pel Govern per fomentar l’ús del transport públic, primer amb l’abonament mensual de viatges il·limitats per 30 euros i posteriorment amb l’abonament gratuït, entre el 2020 i el 2024 el volum d’usuaris s’ha triplicat i s’ha passat dels 2,3 milions de viatges a l’any als 7,3 registrats entre el mes de setembre del 2023 i el del 2024. De fet, aquest darrer any complet la xifra de validacions s’ha vist incrementada un 19%, fet que pel secretari d’Estat permet constatar que “l’ús del transport públic encara suma adeptes i usuaris”.
En aquesta línia, Forné ha incidit en la repercussió que té la gratuïtat del bus i l’increment del nombre d’usuaris en el poder adquisitiu de la ciutadania, ja que no ha de destinar recursos al vehicle i s’estalvia també els costos associats, i “de retruc” té efectes positius sobre la mobilitat, ja que s’ha aconseguit que hi hagi 5.000 vehicles menys al dia a la carretera, xifra que també comporta beneficis mediambientals i acosta a l’objectiu fixat pel Govern d’assolir la descarbonització el 2050.
Finalment, i responent a una interpel·lació sobre el transport segregat, el secretari d’Estat de Transició Energètica, Transports i Mobilitat ha explicat que ja es disposa sobre la taula d’una primera proposta i que properament espera poder-se reunir amb els comuns per estudiar amb ells els possibles traçats i els espais reservats.
Un 60% més d’usuaris de les línies amb la Seu d’Urgell
Tot i no disposar de les dades concretes, el secretari d’Estat de Transició Energètica, Transports i Mobilitat ha aprofitat que fa tot just un any de la posada en marxa de la concessió de la nova línia amb la Seu d’Urgell per explicar que els usuaris que fan aquest trajecte s’han incrementat un 60% en aquest període, i en un 80% si es compara amb dades del 2021. Així, el transport públic entre Andorra i la capital alturgellenca l’utilitzen diàriament una mitjana de 600 usuaris.
Recopilar informació per avaluar la línia al Pas de la Casa
Malgrat la bona acceptació per part dels usuaris de les noves freqüències del bus nocturn, encara no està decidit si, coincidint amb la pròxima temporada d’hivern, el servei s’estendrà fins al Pas de la Casa.
En aquest sentit, el secretari d’Estat de Transició Energètica, Transports i Mobilitat, David Forné, ha explicat que s’està recopilant tota la informació per tal de poder fer una anàlisi acurada de la demanda abans de poder adoptar una decisió. “Tot i que estem molt satisfets per com està funcionant el servei, el que no farem serà posar una línia més si no hi ha una demanda”, ha assegurat Forné.