El bus nocturn ja arriba al Pas de la Casa. Ho farà aquesta propera matinada amb un servei llançadora que enllaça la línia de Canillo amb el Pas de la Casa. Es tracta d’una prova pilot que s’allargarà fins a finals del mes d’abril i que servirà per recollir dades sobre la demanda d’aquest trajecte i que s’incorporaran a l’estudi que s’està realitzant per optimitzar el transport públic. 

Concretament, per a aquesta prova pilot s’amplia amb una nova freqüència a la mitjanit el servei de diumenge a dijous que va de l’Estació Nacional d’Autobusos fins a Canillo i s’estableixen dues llançadores entre Canillo i el Pas de la Casa, que sortiran a les 00.40 hores i a les 01.40 hores, coincidint amb l’hora d’arribada del bus que va des d’Andorra la Vella a Canillo. Al revés hi haurà sortida des del Pas de la Casa a les 01.10 hores, que arribarà a Canillo a les 01.40 hores. I des de Canillo cap a l’Estació Nacional d’Autobusos es manté el servei a les 00.20 hores.

Segons ha afirmat el secretari d’Estat de Transició Energètica, Transports i Mobilitat, David Forné, es fa així un nou “pas ferm i decidit” per impulsar el transport públic i fomentar la cultura del seu ús. S’espera que aquest nou servei pugui tenir entre 40 i 50 usuaris i el cost de la prova pilot ascendeix a 35.000 euros pels quatre mesos en els quals s’allargarà. La prova s’implementa després de l’intercanvi d’informació mantingut tant amb la Cambra de Comerç, Indústria i Serveis com amb el Consell Econòmic del Pas de la Casa.

7,7 milions de viatges
D’altra banda, el secretari d’Estat ha fet balanç del servei de transport públic del 2024 i ha assegurat que el nombre d’usuaris s’ha incrementat un 19% el darrer any, i que encara no s’ha arribat al màxim, ja que la tendència continua sent de creixement. Concretament, el 2024 s’han fet 7.674.107 viatges i la mitjana diària s’ha situat en els 21.000. Abans d’implementar les primeres mesures de foment del transport públic el setembre del 2021, amb l’abonament mensual de 30 euros, es feien 2,44 milions de viatges l’any i en el moment d’aplicar-ne la gratuïtat, el 2022, s’arribava als 3,68 milions. Així, s’han triplicat els usuaris des del setembre del 2021. Es tracta d’unes xifres que fa estar “molt satisfets” el Govern, ha manifestat Forné.

Així mateix, el secretari d’Estat de Transició Energètica, Transports i Mobilitat també ha valorat la bona rebuda que ha tingut el servei de bus nocturn. Del setembre, quan es va posar en marxa el servei entre setmana, al desembre s’han realitzat prop de 32.500 viatges entre les tres línies (Sant Julià, Canillo i Ordino),  l’equivalent a una mitjana de 269 viatges diaris. Val a dir que els dies laborables i diumenges, el servei ha tingut una mitjana de 156 viatges diaris, mentre que els caps de setmana i vigílies de festius la mitjana d’ocupació s’incrementa fins als 524 viatges diaris. La línia amb una major demanda és la BN2, que uneix Canillo amb l’Estació Nacional d’Autobusos, amb  un 45% del total i 121 viatges diaris, seguida de la BN3, que va a Ordino, que recull el 34% dels usuaris. La línia a Sant Julià representa el 21% de la demanda.