El bus nocturn tindrà dues freqüències entre setmana, de diumenge a dijous per ser més exactes, a partir del setembre. I des de dilluns passat, les línies regulars han recuperat els 24 serveis de més que s’oferien a l’hivern, que deixaran de ser un reforç per a la temporada alta d’afluència per ser permanents. Són dues de les demandes recollides en el procés participatiu sobre el transport públic i la mobilitat sostenible a les quals es dona “resposta immediata”, segons ha explicat el secretari d’Estat de Transició Energètica, Transports i Mobilitat, David Forné, que ha comparegut juntament amb la secretària d’Estat d’Igualtat i Participació Ciutadana, Mariona Cadena, per explicar els resultats d’aquest procés de participació ciutadana.
Forné ha recordat que l’ampliació del bus nocturn és una “demanda històrica”, tant de la ciutadania com dels sectors hoteler i de la restauració perquè tant els seus treballadors com els seus clients en puguin fer ús i desplaçar-se “lliurement”. Durant l’estiu s’acabarà d’estudiar i perfilar la mesura i se’n determinarà l’horari, però segons ha avançat el secretari d’Estat, a partir de setembre hi haurà dues freqüències per cada línia la BN1 (entre Sant Julià i Escaldes), BN2 (entre Canillo i Andorra la Vella) i BN3 (entre Ordino i la capital), un cop s’acabi l’horari diürn.
Una altra de les mesures d’aplicació immediata és l’ampliació amb 24 serveis de les línies regulars de transport públic nacional. Dit d’una altra manera, es recuperen (des l’1 de juliol passat) els serveis que reforçaven el transport públic durant la temporada d’hivern. I en paral·lel es començarà un estudi per “optimitzar” el servei, revisant freqüències, horaris, parades, línies, etcètera. En aquest punt, Forné ha destacat que el Govern destina al voltant de 8 milions d’euros al transport públic, amb la gratuïtat del servei per a tots els residents, i per tant entén important estudiar com es pot optimitzar el servei per donar resposta a les diferents demandes formulades per la ciutadania. Això serà a partir del setembre amb la voluntat de poder aplicar les millores de cara al 2025.
Aquestes són les mesures d’aplicació més evident sorgides del procés participatiu, que s’ha allargat durant sis mesos i en el qual van prendre part un total de 357 persones i que ha servit per recollir 772 propostes, tal com ha destacat Cadena, que ha detallat que 160 persones van assistir a les reunions territorials i sectorials, altres 173 hi van participar a través del Fòrum Nacional de la Joventut, i els 24 restants van fer-ho a través de la plataforma de participació ciutadana visc.ad.
Transport segregat
Més de la meitat de les propostes es relacionen amb el transport públic, tant de millores del servei actual com vinculades a la implementació d’un servei segregat de transport. En aquest punt, Forné ha valorat que el procés participatiu ha “legitimat” el Govern en mesures que ja ha començat a treballar, com és el cas d’aquest sistema, pel qual ja s’està a punt d’acabar la fase corresponent a l’estudi que ha de determinar quin és el millor model de transport segregat per a Andorra, els resultats del qual estaran a disposició de cara al setembre. La voluntat del Govern, segons ha concretat el secretari d’Estat, és que en els següents sis mesos es puguin definir els traçats per poder fer les reserves d’espais necessaris per a aquestes i els seus serveis associats, com els aparcaments intermodals. I després caldrà valorar finançerament el desenvolupament del projecte. Per Forné, la fita és tenir un pla sectorial aprovat aquesta legislatura, ja que “cada cop és més difícil reservar espais”.
Vinculada a l’optimització del servei de transport públic i al mitjà segregat hi ha també la proposta de crear una autoritat nacional del transport, que es dediqui justament a gestionar el servei de transport públic, que pugui coordinar les diferents administracions implicades. Per Forné, disposar d’un organisme com aquest s’ha revelat una “necessitat imperiosa”, que permetrà l’optimització en la gestió dels recursos. Aquesta mesura es començarà a treballar també de cara al setembre, presentant la idea als grups parlamentaris i altres actors implicats en unes reunions que hauran de servir per definir l’òrgan i les seves competències.
I en paral·lel a tot plegat, també es treballa amb FEDA Solucions per disposar d’una aplicació que integri tota la mobilitat interna del país, ja sigui ampliant l’actual Mou-te o fent-ne una de nova.
Finalment, una altra de les propostes més repetides en el procés participatiu és la taxa per als vehicles de visitants (una vinyeta), una mesura que el Govern també ja havia avançat que volia implementar i que ara es vol estudiar com posar en pràctica per evitar els previsibles efectes no desitjats, com pot ser un bloqueig de les vies d’accés al país.
D’altra banda, també s’han recollit propostes que no són competència del Govern, les quals s’han traslladat als comuns i altres entitats competents.