Millorar les condicions de feina i salarials. Aquesta és la recepta que el Sindicat de l’Ensenyament Públic (SEP) considera imprescindible per fer més atractiva la feina de mestres i professors auxiliars d’ensenyament. I aquest és un dels reptes al qual s’ha d’anar posant fil a l’agulla durant aquest curs escolar. Un curs, precisament, que avui s’inicia i sobre el qual es coneixeran més detalls amb les declaracions que oferirà a l’escola andorrana de Santa Coloma el ministre de Relacions Institucionals, Educació i Universitats, Ladislau Baró.
Tornant, però, a com veuen els professionals de l’Educació la situació en relació, per exemple, amb la dificultat per cobrir les baixes laborals, el secretari general del SEP, Sergi Esteves, assenyala que es tracta d’un “tema generalitzat” per al qual, tal com s’ha dit “cal millorar les condicions de feina i salarials amb sous més competitius respecte els països veïns”. Bona prova que aquesta és una problemàtica que també es dona en els països veïns és que sense anar més lluny a Catalunya el 30% de les baixes a escoles i instituts es queden sense cobrir. Una constatació que aquí feia igualment l’àrea de Recursos Humans d’Educació en relació amb el curs passat.
De tota manera, Esteves vol esperar a tenir les dades d’aquest curs que s’enceta per saber “si aquest any hi ha més personal”. I és que tot i que el curs escolar comença a caminar “encara no hem tingut els números d’aquest any”. Per això, el secretari general del SEP es mostra prudent a l’hora de valorar si enguany serà més plausible poder cobrir aquestes baixes i permisos laborals. En aquest sentit, indica que esperen tenir les dades en la primera reunió que tinguin amb el ministeri. Unes reunions, puntualitza, que es programen per tenir-les cada trimestre.
Carrera professional
De fet, encara en relació amb aquest tema, hi ha un altre gran repte que és el de culminar els treballs sobre la carrera i els perfils professionals del cos d’Educació. Un tema sobre el qual fa mesos que des del SEP es declarava que, si bé l’ideal hauria estat que fos operativa de cara al curs vinent, s’augurava que seria durant el primer trimestre del 2025 quan estaria enllestida.
Alumnes no reagrupats
Pel que fa a una altra de les problemàtiques que es va presentar el curs passat en relació als alumnes de famílies que no havien pogut fer el reagrupament, “el que sabem -segons Esteve- és que era una qüestió resolta”. Una resolució que passava per atorgar a aquests alumnes un NIA. Caldrà veure si des del ministeri s’ha previst com resoldre la qüestió de cara a aquest curs, donat que tal com ja es va informar des del Bondia, hi podria haver un bon nombre d’infants i joves que es podrien trobar amb aquesta situació. Almenys així ho augurava el president de l’associació Argentinos en Andorra, Marcelo Ponce.