El viatger s’ha tornat més previsor. Molts van reservar les vacances d’estiu a principis d’any –gener o febrer– i ara ja comencen a contractar les de l’hivern, segons asseguren des de l’Associació d’Agències de Viatges d’Andorra (AAVA). “Això fa que la gent es pugui beneficiar de preus especials per compra anticipada, poden escollir el tipus d’allotjament que s’estimin més i pagar de forma fraccionada fins al dia de la sortida”, va destacar la portaveu de l’entitat.

Segons Maica Terrones, “l’any passat va ser un boom i la gent que no va reservar amb antelació va tenir problemes per trobar disponibilitat, hi va haver un augment considerable de tarifes, i això va fer que el cost fos més elevat que altres temporades, així que, perquè no li torni a passar, molta gent ha avançat les seves reserves”. Ara bé, “a nosaltres ja ens va bé, ens facilita la feina, perquè és molt més fàcil la gestió si es fa amb temps, ja que podem treure el millor preu i sempre té més opcions on escollir”, va precisar. I el risc del temps d’anticipació es cobreix contractant una assegurança d’anul·lació.

Pel que fa al volum de demanda, aquest 2024 continua amb la tendència a l’alça que es va apuntar l’any passat, quan es van sobrepassar en un 4% els nivells prepandèmia. “De moment, la dinàmica que portem és bastant similar, tot i que en aquest negoci anem al dia, ja que no sabem com acabarem, perquè les previsions són bones, però tenim molts factors en contra, com ara els conflictes bèl·lics o les inclemències meteorològiques”, va recordar Terrones. Ara bé, “fins ara el tema bèl·lic no ha frenat que la gent viatgi, ja que estan cansats que qualsevol fenomen polític els freni poder-se desplaçar i fer la seva vida”, va assegurar.

De cara a aquest estiu, hi ha dos tipus de viatge més demanat. Per una banda, l’escapada de platja al Mediterrani, que dura una setmana i costa uns 800 euros de mitjana i, de l’altra, el viatge de llarga distància d’uns deu dies i d’un cost que oscil·la entre els 1.500 i els 1.800 euros.

Les destinacions amb més demanda són a l’Àsia (Japó, Vietnam i Tailàndia) i Amèrica (les dues costes dels Estats Units). Quant a la platja, guanyen les Balears, les Canàries, la Costa Brava i la Daurada, uns clàssics de tot l’any. Pel que fa a l’hivern, destaca l’Orient Mitjà, els Emirats Àrabs, Turquia, Jordània, Disney, Nova York o ciutats europees. 

Les agències també han detectat la tendència a l’increment del viatge organitzat i gestionat des de la mateixa agència. Segons Terrones, “hi ha un sector de clients que abans viatjaven més per lliure i ara, a partir de certa edat, volen viatjar amb més comoditat, tenir-ho tot fet i no haver-se de preocupar de res, només de gaudir-ne”.

Els que no hagin estat previsors i es despertin a última hora encara hi són a temps, però “ara al juny no hi haurà tantes opcions com les que van trobar els qui van comprar al gener o al febrer, alguna destinació serà una mica més cara i nosaltres haurem de treballar més per trobar l’oferta més bona possible”.

El creuer es reactiva perquè el cost “ho inclou tot”
Més previsors en la contractació i un augment del viatge organitzat ha portat també a la reactivació de l’opció del creuer, segons expliquen des de l’AAVA, ja que “el cost global ho inclou tot”. Segons la portaveu de l’associació, “és una forma molt completa i econòmica de viatjar, sobretot si es fa amb família”, ja que “hi ha companyies que fan promocions de nens gratis o descomptes interessants per tercera o quarta persona”. Es poden fer pel Mediterrani o per la zona del Carib.