“Salt qualitatiu” del xat de suport emocional adreçat als joves totbé?, a través del telèfon 651 651, que es va posar en marxa fa poc més de tres mesos. Així qualifica la titular de Salut, Helena Mas, l’evolució que ha anat adquirint el recurs atenent a les dades dels mesos de novembre i desembre del 2024. I és que si al novembre es van rebre 19 xats; en canvi, al desembre, n’hi va haver 41. Una tendència que titlla de “francament positiva”.
Perfil i temàtiques
Pel que fa al perfil de les persones que s’hi connecten, Mas descriu que el 90% són joves de menys de 18 anys i que el 75% són dones. I de què volen parlar? Què els preocupa? Quina és la motivació per fer servir aquest recurs que pretén donar-los veu quan se senten en un moment de vulnerabilitat, necessiten ajuda o simplement volen xatejar del que els neguiteja? Segons informa la ministra de Salut, les temàtiques són molt diverses. Ara bé, un gruix important, el 30%, es refereixen a problemàtiques relacionals. A continuació n’hi ha “moltes altres” com ara “simptomatologia més depressiva o ideacions de caràcter autolític, problemes de salut física o de conducta alimentària”.
Mas recorda què es fa un cop els joves exposen el que els preocupa. “Al xat acompanyem i derivem a recursos existents, el que es fa és aquesta contenció i orientació”. En aquest sentit, remarca que “és important trobar algú que et guiï una mica del que pots fer quan estàs perdut i sobretot quan tens menys de 18 anys”. Coses que potser no s’atreveixen a explicar a la família i als amics però en canvi sí que poden escriure al xat perquè “ets anònim”, remarca la ministra.
Millorar la difusió
Ara, el que cal millorar és la difusió que es fa del recurs que gestiona la Fundació Ajuda i Esperança. En relació amb això, Mas reconeix que han d’esmerçar més esforços “a explicar que existeix, i sobretot als adolescents que a vegades no s’assabenten de moltes coses que fem”. Així, comparteix que tenien la sensació que amb els recursos que hi havia fins ara s’arribava als adolescents amb problemàtiques ben definides i clares i als que no en tenen també. “Però en aquest entremig ens semblava molt interessant oferir una eina per poder donar resposta”.
Unes 10 trucades al mes al telèfon de prevenció del suïcidi
La mitjana de trucades al telèfon 177 de prevenció de les conductes suïcides, l’anomenada línia verda que gestiona la Fundació Ajuda i Esperança, és aproximadament d’una desena al mes. Ho exposa la ministra de Salut, Helena Mas. Pel que fa als rescats, fins al gener n’hi ha hagut dos, sobre els quals ja s’havia informat i que demostren al seu parer que el telèfon “és eficient”.
Segons Mas, des de la seva posada en marxa el mes de setembre passat, el recurs rep a parts iguals trucades en primera persona (30%) i trucades fetes per familiars (30%). La resta són “més diverses” i es reparteixen per exemple entre les anomenades “trucades silencioses” o les de persones que expliquen “algun tipus de malestar”.
La ministra valora que aquest recurs gratuït i anònim i al qual es pot acudir a qualsevol hora els 365 dies de l’any “és just el que volíem, que tu tinguis un telèfon on tu puguis rebre aquesta atenció sobre la conducta suïcida”. Per aquest motiu, recalca que “estem satisfets amb el servei que rebem i penso que la ciutadania també”.
El que cal ara és “fer-ne més difusió, que tothom el conegui més i el tingui més interioritzat”, remarca la titular de Salut. Perquè “hem de parlar del suïcidi”, afegeix. I vol predicar amb l’exemple amb pòsters ben visibles del recurs a la seu del ministeri.