L’entrada en vigor de la gratuïtat del transport públic, el febrer de l’any passat, ha estat una de les mesures més celebrades per la ciutadania. Almenys així ho demostren les dades de passatgers facilitades pel Govern, les quals mostren que al llarg del primer semestre d’aquest 2024, en comparació amb els primers sis mesos del 2023, s’ha constatat un augment de passatgers del 20,46% i s’ha passat dels 17.704 viatgers diaris de mitjana a 21.201. Al febrer, a més, es va assolir un màxim de capacitat del servei, amb una mitjana de 23.774 viatgers diaris.

Per entendre com ha estat l’evolució, cal fer un cop d’ull als antecedents. L’1 de setembre del 2021 es va implantar l’abonament mensual multizona, que permet viatges il·limitats per un import de 30 euros. El juliol del 2022 es va iniciar una prova pilot per a la gratuïtat del transport públic, que consistia a subvencionar els imports dels abonaments mensuals per als residents nacionals i andorrans fins al 31 de desembre del 2022.

El febrer del 2023 es va crear un nou abonament subvencionat anomenat Resident, que manté la gratuïtat del transport públic modificant la tarifa mensual a 30 euros per un sistema tarifari conforme a l’article 13.2 del contracte.

Aquest nou abonament està subvencionat al 100%, i per obtenir-lo cal disposar de la residència legal, efectiva i permanent a Andorra en el moment de fer la sol·licitud o ser andorrà, i reunir les condicions d’accés indicades en el decret pel qual es fa públic el nou abonament resident de la concessió de les línies del transport nacional regular de viatgers, assegurades per la UTE Coopalsa i Autocars Nadal.

Per avaluar l’efecte de les mesures introduïdes pel Govern i analitzar l’impacte que han tingut sobre l’evolució del servei, es defineixen tres períodes: el període 1, des de l’inici de la concessió (2 de setembre de 2019) fins a la implantació de la rebaixa tarifària (1 de setembre de 2021); el període 2, des de la rebaixa tarifària (1 de setembre de 2021) fins a la introducció de la gratuïtat (1 de juliol de 2022); i el període 3, des de la implementació de la gratuïtat (1 de juliol de 2022) fins a l’actualitat.

D’aquesta manera, el servei de transport públic ha experimentat un important augment de viatgers des de la implantació d’accions resolutives en la reducció de tarifes per arribar a oferir un sistema gratuït per a una part de la ciutadania.

Emprant la mitjana mensual de viatgers per dia com a indicador de l’ocupació del servei, en el període comprès entre l’inici de la concessió i la implantació de la rebaixa tarifària (1 de setembre del 2021) la mitjana de viatgers era de 8.664 viatgers/dia. Entre l’aplicació d’aquesta rebaixa i fins a la implementació de la gratuïtat (1 de juliol del 2022), es va experimentar un creixement i es va assolir una mitjana de viatgers de 10.500 viatgers/dia. Amb l’arribada de la gratuïtat aquesta xifra ha augmentat actualment fins a 17.892 viatgers per dia.

Cinquè any d’explotació
En analitzar els deu mesos d’explotació de l’any en curs (2023-2024) i comparar-los amb el mateix període de l’any anterior (2022-2023), quan es va implementar la gratuïtat, es constata un augment dels viatgers del 18,63%, es passa de 17.344 viatgers diaris de mitjana a 20.500. Com s’ha explicat, el mes de febrer es va assolir un màxim amb 23.774 viatgers diaris del transport públic.

Si es compara l’any actual d’explotació amb la temporada 2021-2022, període en què ja s’havien aplicat mesures de reducció tarifària, aquest augment representa un 96%, passa de 10.499 viatgers diaris (2021-2022) a 20.500 (2023-2024).

Així, el servei ha experimentat un augment del 106,5% amb les mesures tarifàries implantades pel Govern, passant d’una mitjana de 8.664 viatgers diaris als 17.892 viatgers diaris actuals. Paral·lelament, les línies de la Vall de la Valira d’Orient (L2, L3 i L4) concentren el 44% dels viatgers.