En aquests moments, els xòfers de les línies interurbanes de transport públic que cobreixen les parròquies altes (L2 –Encamp–, L3 –Soldeu–, L4 –el Pas de la Casa, L5 –Arinsal– i L6 –Ordino–), que opera l’UTE Coopalsa, estan decidits a anar la vaga a partir de la setmana del 20 al 26 de gener. Entre les reivindicacions que demanen a l’empresa, hi ha l’increment del salari un 30%. En aquests moments, el sou base d’un conductor d’autobús es troba en 1.800 euros, però recorden que els lloguers “no baixen” de 1.200 o 1.300 euros. A més, matisen que, de fet, el salari final s’ha reduït aquest mateix 30% a causa dels horaris “partits” que han de complir.

Avui mateix se sabrà la data i l’horari que es convocarà la taula d’arbitratge, l’òrgan encarregat de resoldre el conflicte. Segons el representant dels treballadors al comitè d’empresa de Coopalsa, Marcelo Orieta, segurament serà el dia 17, just abans de la setmana que està prevista la vaga. “Les esperances sempre hi són, ja que el que volem és que se solucioni la situació i seguir treballant normalment”, així que “molt millor si se soluciona sense necessitat d’arribar a la vaga”, perquè “en cas contrari serà un caos de circulació, sobretot per estar en plena temporada d’esquí”, va afirmar Orieta. “Des del primer moment –va assegurar–, sempre hem buscat una solució, hem anat a l’empresa amb les propostes, la seva resposta sempre ha estat que no i per això hem arribat a aquest punt”. 

Ara mateix, “la vaga està convocada i encara de forma més ferma que els primers dies”, perquè “volem arreglar les coses, que l’empresa ens cridi per negociar i això no ha passat”. Precisament, l’empresa, consultada ahir pel Bondia, va explicar que “la negociació segueix els terminis previstos i, mentre duri, Coopalsa no vol fer ni dir res que pugui entorpir o malmetre el procés. A finals de setmana ja en sabrem alguna cosa”, vaticina.

Pel que fa a les reivindicacions, a banda del salari, destaca els horaris. En aquest sentit, els xòfers demanen que s’estableixin horaris intensius de vuit hores, de manera que, un cop complertes, els treballadors puguin marxar a casa sense haver de tornar fins a l’endemà al lloc de treball. En aquests moments, denuncien, han de fer torns partits de dues o tres vegades al dia, i això fa que hagin d’estar a disposició de l’empresa entre 12 i 13 hores diàries. 

“L’empresa ens pot trucar en qualsevol moment i nosaltres no podem estar tot el dia pendents d’haver de tornar de nou”, va lamentar Orieta. De fet, “tinc companys que han estat cinc hores donant voltes per Andorra la Vella perquè no han pogut anar a casa, ja que viuen al Tarter i tenen por de no arribar al següent enllaç”, va explicar el representant dels xòfers al comitè d’empresa. En concret, aquest cas es refereix a una jornada laboral d’ahir mateix: de 6.05 a 10.50 hores i de 15.50 a 18.20 hores. 

Una altra de les reivindicacions dels conductors de Coopalsa és la millora de l’estat dels autobusos, ja que segons ells “molts cotxes no estan en bon estat”. De fet, “tenim dos o tres busos que cada dia es queden tirats a les carreteres, i per això hem demanat a l’empresa que hi destini més pressupost”, perquè “és un perill i hem de prioritzar la seguretat dels passatgers i la dels xòfers, que som els que estem tot el dia als autobusos”.