El Govern ja ha iniciat les negociacions amb França per permetre l’intercanvi de dades en casos d’infraccions de trànsit i assegurar així el cobrament de les corresponents multes. Ho ha anunciat el cap de Govern, Xavier Espot, en una entrevista a El matí de Catalunya Ràdio, assegurant que la polèmica al tomb dels impagaments de sancions per part de conductors andorrans a Catalunya “té data de caducitat”, independentment de si finalment s’adopta o no l’acord d’associació amb la Unió Europea, perquè “les infraccions han de poder ser sancionades”. 

És cert que l’acord d’associació implica la incorporació de la norma que preveu l’intercanvi de dades, però tant si s’adopta com no, el Principat ja ha començat a negociar amb França un conveni bilateral per permetre l’intercanvi de dades per poder fer efectius els cobraments de sancions, i després també es negociarà amb Espanya i Catalunya, de tal manera que “és una qüestió que es farà realitat a mitjà termini”.

Reciprocitat
Ha estat a preguntes del periodista que condueix el programa radiofònic, Francesc Garriga, que Espot ha fet aquestes manifestacions, assenyalant que “no és una mesura discriminatòria” i que el cobrament de les multes “no és possible ni en un sentit ni en l’altre” i Andorra tampoc pot cobrar les sancions que pugui imposar a conductors estrangers. I en aquest punt ha assegurat que aquesta qüestió “impacta molt més en el cas d’Andorra” que no pas de Catalunya o altres territoris veïns, ja que proporcionalment hi ha més vehicles estrangers que circulen per territori andorrà que no pas d’andorrans que ho facin per les carreteres dels veïns. 

I fent broma sobre el tòpic que resa que els conductors andorrans circulen molt de pressa, el cap de Govern ha defensat que també “tendim a ser bons conductors” doncs les carreteres en un país de muntanya són “més complicades”.

“No fem gala de la turismofòbia”
També a El matí de Catalunya Ràdio, el cap de Govern, Xavier Espot, ha reiterat que la possibilitat d’implantar una vinyeta per poder circular per Andorra amb un vehicle estranger “no és ferma” i en tot cas només se cenyiria als excursionistes, no als turistes (els que pernocten), que ja estan afectats per la taxa turística, ni als transfronterers, “només faltaria”. Espot ha explicat que ara s’obre un període de reflexió al tomb de la idoneïtat de la mesura, també amb els actors econòmics i socials, i ha defensat que, en cas d’adoptar-se, la vinyeta tindria un preu “raonable”, doncs “no fem gala de la turismofòbia, al contrari, encantats que la gent ens visiti i vingui a casa nostra”. Però “hem de ser conscients” que el ritme de creixement turístic registrat els darrers anys, del 10-12%, no es pot mantenir. “Un país de 400 quilòmetres quadrats i 80.000 habitants té els seus límits”, ha dit Espot, que ha assenyalat que la recaptació també serviria per “compensar una mica la petjada” del turisme al país.