Tenen entre 14 i 15 anys, estudien tercer curs de segona ensenyança a l’escola andorrana d’Encamp i, per primera vegada, han anat fins a Barcelona per participar en la prestigiosa fira científica internacional Exporecerca Jove, celebrada a la Salle-Universitat Ramon Llull, amb la presència d’estudiants d’arreu del món (andorrans, catalans, francesos, turcs, italians, colombians, xinesos, brasilers, mexicans, belgues, sud-africans i eslovacs), un referent per als joves amb vocació investigadora. En un espai interactiu i dinàmic, amb més de 1.500 visitants, els participants van tenir l’oportunitat d’interactuar amb experts, establir contactes i viure de primera mà l’esperit de recerca, en un punt de trobada per a futurs científics i investigadors.

Tot i que no van aconseguir ser premiats, van ser seleccionats dos dels projectes de recerca dels alumnes andorrans, d’entre els 200 presentats, 90 dels quals van passar el tall de la presentació a la fira, dos d’ells els de l’escola encampadana. El seu professor, Antoni Puigdemasa, explica que els joves s’apunten a la comissió corresponent (Steam o Joves i ciència) per voluntat pròpia, ja que es treballa fora de l’horari de classe. En concret, els dimecres de 2 a 3 i els dijous de 5 a 6 de la tarda, amb un doble objectiu: cobrir l’atenció a la diversitat i promoure l’intercanvi científic.

“Estan molt motivats i amb ganes d’anar més enllà, tot i que porta molta feina i fins i tot hem hagut de quedar els caps de setmana, però els ha agradat molt i el retorn com a docent és molt maco”, afirma Puigdemasa. De fet, afegeix, “m’ha sorprès la dedicació que hi han posat durant el curs, ja que ells mateixos demanaven quedar fora d’hores, cosa que no és habitual”. Ara bé, matisa, “no necessàriament són els més brillants el que hi prenen part, alguns tenen bones notes i d’altres no”. En ser el primer any que es posa en pràctica, de moment l’activitat no compta com a nota, però en el futur els mestres estan valorant aquesta possibilitat.

S’han apuntat a aquesta iniciativa un total de dotze alumnes d’un centenar de possibles (12%), però només es van poder desplaçar a Barcelona vuit, quatre per projecte. L’any que ve es preveu que en siguin més. Tutoritzat per Puigdemasa, el primer projecte portava per nom Eliminant la malària: disseny i estudi comparatiu d’estratègies per reduir la incidència de la malaltia, desenvolupat per Joana Sanroman, Dídac Molina, Biel Casas i Nil Pérez. El segon treball (Comparació entre dos mètodes d’eliminació d’òxid aplicada a la restauració de béns culturals), tutoritzat per Daniel Huete i Victòria Ticó, va anar a càrrec de Euken Crespo, Iker Ordóñez, Héctor Ribeiro i Sanroman, que repeteix. Després de presentar el treball als presents al certamen, van haver de repetir unes quantes vegades la seva exposició, perquè molts interessats s’hi van acostar per conèixer amb més detall el seu projecte.