La Creu Roja Andorrana, a través del seu compte corrent, ha recaptat fins al moment 54.500 euros destinats a pal·liar les necessitats de la població ucraïnesa a través del comitè internacional de la Creu Roja. Això sense comptar els 7.000 euros aportats pels  comuns i els 20.000 del Govern. Provenen d’empreses, entitats i particulars. Amb aquests diners es cobriran despeses dels combois i la resta es destinarà a la Creu Roja internacional. Ho ha anunciat aquest migdia el director de l’entitat, Jordi Fernández, en la presentació de la logística del primer comboi humanitari que sortirà aquesta matinada fins a la ciutat polonesa de Przemysl, situada a pocs quilòmetres de la frontera amb Ucraïna.

Finalment seran sis els vehicles que emprendran la marxa: tres furgonetes, una del cos de bombers, una segona cedida per l’empresa Àbiòtic i la tercera fruit d’un acord amb Seuwagen; un camió de bombers; un segon camió de 3 tones i una furgoneta de la Creu Roja. En aquest viatge es transporta sobretot aigua, medicaments, calefactors, roba i aliments per a nadons. El camió dels bombers es va carregar diumenge al matí amb més de 24 palets, i el segon, amb 12.

Pel que fa a l’equip humà, l’expedició estarà formada per divuit persones, quatre de les quals formen part del cos de bombers, entre ells un oficial i un sotsoficial. La resta pertanyen a la Creu Roja o bé són ciutadans que han volgut donar un cop de mà. Seran unes 30 hores de viatge, ha indicat Fernández, que també hi participarà conduint un dels vehicles. Un viatge de 2.500 quilòmetres que “es farà sense aturades de descans, només pararem per posar benzina i per menjar una coseta ràpida, descansarem dins dels vehicles”, ha detallat l’oficial del cos de bombers, Òscar Llovet. Dijous a la tarda compten arribar a destí i diumenge a la tarda a Andorra. Tot dependrà, però, d’on i com es faci la descàrrega, ha fet notar.

Irina Palyushok, la resident ucraïnesa que va engegar la iniciativa de recollida de productes al Club Energy d’Escaldes també anirà a l’expedició i ha aprofitat l’ocasió per agrair tot el suport de la població. En aquest sentit, ha recordat que la recollida de material continua activa, tant al Club Energy com al magatzem de la Creu Roja i a la nau industrial per a l’emmagatzematge de mercaderies cedit per Seuwagen. Els ciutadans també poden portar productes a la botiga Marsupi, les guarderies Dau d’Andorra la Vella i Baldufa d’Ordino, Vallnord, Caldea, els supermercats City Center i Bon Dia, que s’han sumat a la iniciativa des del primer dia. Fernández també va insistir que és important estar atents a les actualitzacions de la llista del que es necessita i que van compartint a través de les xarxes socials. I ara per ara el que fa falta sobretot és menjar per a nadons, bolquers, menjar preparat i conserves, coberteria i plats d’un sol ús, productes de neteja i d’higiene general i femenina, així com material per entretenir els nens i carregadors de mòbil.

La Creu Roja té previst que pròximament surtin dos combois més, en principi els dies 16 i 23 de març. I precisament per a aquests propers es farà servir un camió cedit per Transports Areny i dos autobusos, un donat per Andbus, que ahir va fer efectiva l’entrega de les claus, i un altre de la Cooperativa Interurbana.  

Tràiler de Càritas Sant Julià, el 18 de març
Càritas Sant Julià té previst enviar el 18 de març tot el material que està recollint per als refugiats ucraïnesos amb un tràiler proporcionat per una empresa del país que hi posa també els conductors. Així ho ha ha explicar avui el seu president, Jordi González, que ha destacat que empreses, famílies i diverses escoles s’han sumat a la iniciativa. També ho han fet Càritas de totes les parròquies, perquè si bé “hem liderat el projecte, totes les parròquies hi han col·laborat”. Segons ha assenyalat González, es vol implicar la gent jove en la càrrega del camió juntament amb els voluntaris. En aquest cas, els articles arribaran a la frontera d’Ucraïna amb Polònia i allà Càritas local el destinarà a cobrir les necessitats dels refugiats.