La Fundació Privada Nostra Senyora de Meritxell (FPNSM), amb el seu objectiu de millora contínua, està desenvolupant un sistema de qualitat participatiu basat en el Model de Qualitat Plena, que haurà de permetre, de cara a finals d’any, l’obtenció d’una acreditació de qualitat.
Aquest model, de Plena Inclusión -una xarxa d’organitzacions que vetlla pel compliment dels drets de les persones amb discapacitat intel·lectual i del desenvolupament a Espanya- se centra en la qualitat de vida de les persones ateses, la bona gestió de l’entitat i també en l’ètica. Per tant, el seu desplegament engloba a tota la FPNSM i implicarà una àmplia participació tant de les persones ateses i les seves famílies, com també de tots els professionals.
En aquest sentit, la directora general de l'FPNSM, Celine Mandicó, expressa que "aquest sistema culmina l'aposta de la Fundació amb els models d'atenció integral i centrada en la persona i l'atenció centrada en la família i els entorns naturals". Concretament, Mandicó manifesta que l'entitat ja treballa des de fa molts anys amb aquests dos models d'atenció de referència que situen a la persona i a la seva família al centre de qualsevol decisió i, simplement, remarca que "aquest sistema de qualitat reforçarà molt més tot aquest canvi de paradigma que l'entitat ja fa anys que va iniciar".
De fet, el nou sistema de qualitat comportarà tot un pla de millora i uns objectius, els quals necessitaran la participació de tots els actors implicats en l’entitat. Així, a partir del setembre, els més de 450 treballadors de la Fundació rebran una formació sobre aquesta nova metodologia de treball.
Previ a tot aquest desplegament, al mes de gener la Fundació va crear un grup de treball format per dues persones ateses, una família i set professionals de les diferents àrees de l’entitat per realitzar una autoavaluació interna. Aquest treball, que ha finalitzat aquest mes de juny, ha permès a la Fundació recollir evidències del funcionament de l’entitat, tenint en compte les vivències i les experiències d’aquests col·lectius.
La directora de l'Àrea Tècnica i de Qualitat de la Fundació, Montse Seivane, qui ha coordinat aquest grup de treball, confirma la bona rebuda que ha tingut aquesta autoavaluació per part de tot l'equip, especialment "de les dues persones ateses i de la família que hi han participat". En aquest sentit, Seivane remarca que la implementació d'aquest nou model esdevindrà "l'inici d'una metodologia de treball a l'entitat, en què la persona atesa i la seva família tindran un paper proactiu en la millora contínua de l’atenció".
A banda d’aquest canvi en el model de treball, el sistema de qualitat, després de passar una avaluació externa per part de Plena Inclusión, també permetrà obtenir un reconeixement extern sobre el nivell de prestació que s’ofereix a l’entitat.