Quan es tingui la sospita o indicis que hi pot haver una situació d’assetjament ja es podrà activar el protocol i així evitar que els possibles casos s’agreugin. Es vol ser més proactius en la detecció, i aquest és un aspecte “molt important per al ministeri”, ha assegurat el secretari d’Estat d’Educació i Universitats, Josep Anton Bardina, que presentava aquesta tarda les modificacions dels reglaments de prevenció, detecció i tractament de situacions d’assetjament en l’àmbit escolar, d’una banda, i de prevenció i tractament de l’absentisme escolar, de l’altra.

Pel que fa a l’assetjament, un indici serà suficient perquè la direcció del centre notifiqui la situació al responsable del sistema educatiu concernit i a l’àrea d’inspecció i avaluació educativa del ministeri de Relacions Institucionals, Educació i Universitats perquè es convoqui l’equip de valoració que analitzi la situació, i a partir d’aquí determinar si s’està davant d’un cas d’assetjament o no i seguir els passos pertinents.

A més, amb la modificació del reglament també s’amplia la definició d’assetjament d’acord a la diversitat de formes que pren, i es recull per exemple l’assetjament social i el sexual, i s'identifiquen més tipologies d’alumnes involucrats més enllà de l’agressor, la víctima i l’espectador, incloent-hi els seguidors, partidaris, espectadors neutrals i defensors.

Així mateix, es crea la comissió nacional de lluita contra l’assetjament en l’àmbit escolar, que un cop l’any es reunirà i analitzarà l’informe que realitzarà l’àrea d’inspecció i avaluació educativa amb les dades recollides cada any a partir del qual es podran impulsar mesures de millora.

Amb els canvis en el reglament es preveu que ja en aquest curs hi pugui haver un augment dels casos d’assetjament notificats al ministeri. De fet, el curs passat ja van augmentar i es va passar dels 21 casos tant al curs 2022/2023 com en l’anterior als 37. Segons ha explicat la directora del departament d’Inspecció, Qualitat Educativa i Recursos Humans, Eugènia Duró, el gruix es dona a segona ensenyança.

En aquest camp, demà mateix s’engega una nova campanya publicitària prop dels centres escolars de segona ensenyança especialment, per conscienciar de la xacra i les conseqüències que té l’assetjament escolar i la importància de denunciar-lo.

 
Absentisme
Pel que fa al reglament de prevenció i tractament de l’absentisme escolar, es destaquen tres modificacions. La primera és l’ampliació dels supòsits d’absències justificades de tal manera que aquelles faltes per rebre atenció o tractaments sociosanitaris, com és el cas de la logopèdia o la psicologia, quedaran categoritzades d’una altra manera i ja no comptaran com a absentisme. També quedaran justificades, en el marc del programa Esport Estudi, les faltes per assistir a entrenaments i competicions.

També es computarà de manera diferent els retards en l’arribada al centre o a l’aula per tractar-los amb la família però no com a absentisme, ja que si s’arribava tard sis dies ja es considerava absentisme moderat i calia que el centre els notifiqués al ministeri. Igualment, s’amplia l’autonomia de centre en la definició de les circumstàncies excepcionals que impedeixen que un alumne assiteixi a l’escola, com poden ser l’assitència al funeral d’un familiar fora d’Andorra, per exemple.

En aquest àmbit, és d’esperar que puguin disminuir certs casos d’absentisme, encara que els greus i crònics es mantenen estables i el curs passat van ser 65 (61 el curs 2022/23 i 68 l’anterior). 

Segons Duró, les xifres són similars als diferents sistemes educatius i es donen més a segona ensenyança, quan l’alumne ja té més autonomia. Pel que fa a la tipologia dels casos d’absentisme, el 68,12% són greus i un 27,54%, crònics. Tant uns com altres denoten una “desatenció” per part de les famílies, que encobreixen les faltes o són difícils de localitzar, i s’aborden conjuntament amb afers socials perquè “darrere hi ha alguna cosa més”. En alguns d’aquests casos també s’hi troba assetjament escolar, el que fa que “el treball en xarxa és indispensable” en els diferents nivells, ha manifestat Bardina. 

 
Agressió a Encamp
En aquest sentit, i en relació amb una agressió que es va produir divendres passat a l’entorn de l’escola andorrana de segona ensenyança d’Encamp, el secretari d’Estat ha afirmat que les actuacions van seguir el protocol establert i que la policia va ser present en les reunions que es van fer amb les famílies dels implicats. 

L’escola decidirà demà sobre la reincorporació d’un dels implicats, que ja té 16 anys i ja hauria actuat inadequadament en alguna altra ocasió.