La unió de les xarxes de calor i fred de FEDA Ecoterm d’Andorra la Vella i Escaldes-Engordany suposarà duplicar l’energia que es distribuirà en les dues parròquies, segons han assegurat avui el gerent de FEDA Ecoterm, Alberto Manzano, i el director d’Energia i Transports i de l’Oficina de l’Energia i del Canvi Climàtic, Carles Miquel.

Actualment, la xarxa de FEDA Ecoterm cobreix el 7% del territori. A Andorra la Vella, està operativa des del 2019 i avui en dia disposa de 85 punts d’embrancament, amb una demanda de calefacció equivalent a la de 1.674 llars, gràcies a la valorització dels residus del forn incinerador. A Escaldes-Engordany, està operativa des del 2022, amb l’aerotèrmia com a font d’energia i 23 clients embrancats, que equivalen a un consum de 310 llars.

La xarxa de calor i, en concret, la nova xarxa resultant de la unió de les parròquies centrals, presenta diverses avantatges. D’entrada, l’eficiència energètica, amb un sistema centralitzat que permet abastir més edificis amb una sola font de producció, de manera que presenta una capacitat de creixement en el subministrament cap a més immobles de les dues parròquies. A més, permetrà facilitar el control i la gestió de la xarxa, garantint un servei “òptim” al client, gràcies a la supervisió permanent d’un equip de FEDA Ecoterm, amb l’objectiu d’evitar el risc de fugues de gasoil, olors i sorolls. Per últim, cal destacar la reducció d’emissions de diòxid de carboni, gràcies a l’ús de fonts de producció com l’aerotèrmia o la valorització de residus. “És un servei integral, cosa que ens permet oblidar-nos del manteniment, i dona resposta immediata a les averies, fins i tot abans que els clients se n’adonin”, ha explicat Carles Miquel.

Les obres, que costaran 2,15 milions d’euros, començaran ben aviat, a finals d’aquest mes, i estaran ellestides a la tardor. Per la unió de les xarxes es treballarà en dos punts: el carrer de la Unió i Bonaventura Armengol. En el primer cas, començaran a l’abril i s’acabaran al juny, es dividiran en dos trams i es preservaran dos carrils, en els dos sentits de la marxa, amb la modificació d’alguns trams de vianants, la restricció del pas de vehicles pesants (més de 3,5 tones) i el desplaçament de la parada del bus exprés al carrer Na Maria Pla. En el segon cas, es tallarà un carril de circulació, però es mantindrà sempre un carril en el mateix sentit. En aquest cas, les obres es faran en tres trams, de maig a desembre, des de l’Art Hotel a la dama de gel, passant pel pont de París.