Els viatgers de les línies d’autobús que cobreixen les parròquies altes (L2, L3, L4, L5, L6 i LC, a la vall central), que opera Coopalsa, donen una nota de 7,5 sobre 10 al servei, una xifra “sensiblement” inferior respecte a principis d’any, quan va rebre un 8,3, segons l’enquesta de satisfacció que s'ha presentat avui i que es va fer a l’agost a prop de 400 usuaris a peu de parada. Un dels motius és la creixent “insatisfacció” per part dels usuaris –i de l’empresa concessionària– per les alteracions de la via pública, que generen canvis de recorregut i, per tant, de les parades operatives, un fet que no es comunica amb prou eficàcia. “S’ha de reduir la perturbació el màxim possible i educar sobre això perquè té conseqüències”, ha demanat el gerent de Coopalsa, Gabriel Dallerès. En concret, la nota sobre la informació de les alteracions ha passat de 9 a 4,5 i els avisos a xarxes socials es queda en un 4,3.

Però no és aquest l’únic motiu pel qual ha baixat la nota. Els usuaris demanen l’ampliació dels horaris nocturns (després de l’enquesta es va fer entre setmana), la millora de l’aplicació, augmentar la freqüència de pas i millorar la sensació d’espai. Pel que fa als punts forts, destaquen l’amabilitat, la conducció i la puntualitat, però aquest darrer punt només arriba al 6,6.

Malgrat això, la companyia preveu que l’any en curs acabi amb un increment del 10% d’usuaris, amb més de 5 milions de trajectes. L’augment de població, la captació de nous usuaris per la gratuïtat i la decisió de molts joves d’optar pel transport públic en lloc del cotxe per estalviar despeses, entre els motius destacats.

Quant al perfil de l’usuari, la majoria són dones (59%) i el 72% residents de llarga durada i nacionals, mentre el 7% només fa un any o menys que viu al país. Destaca també l’increment del públic jove, amb un 30% que tenen entre 26 i 38 anys. A més, un 39% té carnet de conduir però no té cotxe, el 75% fa servir el bus cada dia (30% per anar a treballar i 27% per fer gestions), el 83% usa l’abonament gratuït i el 78% és assalariat, el 90% dels quals del sector serveis, l’hostaleria i el comerç. Així, hi ha més usuaris habituals, la mitjana d’edat ha baixat de manera significativa, cada cop hi ha més usuaris de parròquies centrals, es fan més distàncies curtes i es multipliquen els viatges diaris.

Pel que fa a la gratuïtat del servei, Dallerès ha apuntat que “presenta avantatges i inconvenients, però ara mateix és nou, ho estem descobrint i amb el temps haurem d’analitzar-ne les conseqüències”. Respecte a l’ampliació de l’L6 fins a la Cortinada i el bus nocturn fins al Pas, el gerent de la companyia va explicar que s’ha d’analitzar la demanda i la combinació amb el bus comunal en el primer cas.