Tot i que abans de Nadal el Govern va avançar que el futur transport segregat tindria recorregut el mes passat, de moment encara no és així. El motiu és que les negociacions amb els comuns de Sant Julià de Lòria, Andorra la Vella i Escaldes-Engordany i els propietaris afectats pel nou traçat encara no estan enllestides. Quan acabin, es desenvoluparà el pla sectorial, de cara a finals d’any o principis del vinent. “Llavors es decidirà com es tira endavant i si es vol tirar endavant”, ha explicat avui el secretari d’Estat de Transició Energètica, Transports i Mobilitat, David Forné. En aquest moment, ha afegit, es valorarà la possibilitat de demanar al Banc Europeu d’Inversions (BEI) si participa en el finançament de la infraestructura, però “encara no estem en aquesta fase”, ja que “és un procés llarg”, perquè “hi ha molts condicionants”. El tramvia urbà lleuger cobrirà el trajecte entre la frontera hispanoandorrana i la part alta d’Escaldes-Engordany.
Forné ha comparegut a la sala de premsa de l’edifici administratiu, acompanyat per la secretària d’Estat d’Afers Financers Internacionals, Noëlia Souque, per valorar el finançament en forma de préstec de 60 milions d’euros que el BEI aportarà a Andorra per a iniciatives de transició energètica i mobilitat sostenible.
Aquests diners serviran per fer realitat projectes vinculats amb FEDA, que va presentar idees per un valor total de 200 milions d’euros. Els més ben posicionats per beneficiar-se seria la interconnexió elèctrica amb Espanya fins a Adrall i el parc eòlic del Maià, tot i que també tenen opcions la central francesa de l’Ospitalet, la nova estació transformadora de Sant Julià o les xarxes de calor.
“Estem molt satisfets per haver aconseguit aquest acord històric, que demostra que Andorra és seriosa, compromesa i homologada”, ha valorat Forné. Ara bé, “aquesta és una palanca més però no l’única per assolir els objectius”, ha precisat. Així les coses, “ara toca treballar amb FEDA prioritzar els projectes que es poden finançar amb els 60 milions, però no és necessari arribar-hi, els tenim de marge”.
Condicions favorables
Souque ha estat l’encarregada d’explicar la part financera de l’acord, que ha qualificat també de “fita històrica”. De moment, encara falta negociar les condicions i estampar la signatura. “Tenim l’esperança que vagi ràpid i d’aquí a unes setmanes començarem a treballar amb ells per negociar les condicions i els pròxims mesos tindrem llest tot el procés”, ha assegurat. D’aquesta manera, a principis de l’any vinent es començarà a tirar endavant algun projecte, amb inversions previstes a quatre o cinc anys vista. “Això serà un primer pas que obrirà la porta a altres iniciatives. Comences amb 60 milions d’euros i després valores si tens més necessitats per treballar-hi conjuntament, i ells estan oberts que així sigui, perquè tenim altres projectes estructurals que faran falta en el futur que es podrien emmarcar en aquesta cooperació”, ha afirmat la secretària d’Estat.
Les condicions, encara pendents de precisar, seran “favorables”, ha assegurat Souque. Per exemple, el període de carència serà “més important” que en el finançament privat, de manera que hi haurà més marge de temps per tornar els diners. A més, els tipus d’interès seran “més interessants”, tot i que no es va atrevir amb una xifra exacta, però va reconèixer que no seran més baixos que els que fixa el Banc Central Europeu (BCE), perquè cal adaptar-se a la política monetària europea.