La temporada d’hivern d’esquí està a punt de començar. Les estacions han anunciat avui que, si el temps ho permet, obriran el 30 de novembre i tancaran el 20 d’abril. En el cas d’Ordino-Arcalís, fins i tot es marca com a objectiu fer-ho una setmana abans, el dia 23, amb el propòsit de ser un altre cop el primer camp de neu del Pirineu en iniciar el nou curs. “Tot i que els models canvien, hi ha dos possibles episodis de neu a prop, ara estan al ràdar i si es compleixen els pronòstics i ens deixen nevades consistents, farem tot l’esforç per obrir el més aviat possible”, ha afirmat el director de màrqueting de Grandvalira Resorts, David Ledesma, durant la presentació de la nova temporada que s'ha fet avui en un Auditori Nacional d’Ordino ple a vessar de públic del sector.

Grandvalira Resorts dedicarà enguany una inversió de 21 milions d’euros a les tres estacions: 17,2 a Grandvalira, 2,3 a Pal Arinsal i 1,4 a Ordino Arcalís, unes xifres que estan una mica per sota respectre a l’any passat, quan hi havia una partida significativa en noves infraestructures. De tota manera, segons Ledesma, enguany s’està en números de mitjana respecte als darrers deu o quinze anys.

Aquestes partides han anat principalment destinades a millores en la xarxa d’innivació de neu de cultiu, amb la millora de la potència productiva i la renovació de 129 canons, un 90% més eficients en consum d’energia, dels quals 80 són per substituir models anteriors i 49 noves unitats que amplien en quatre quilòmetres la xarxa d’innivació actual. “Els canons ens han salvat les dues últimes temporades, amb unes inversions que han donat els seus fruits, i això és un factor diferencial que converteix la destinació amb garantia de neu”, ha valorat Ledesma.

Si ens fixem amb la resta d’inversions, destaca el projecte d’edifici multifuncional que es vol contruir al Pas de la Casa de cara a la temporada 2026-27, amb una partida d’uns 15 milions d’euros que inclou l’embelliment d’alguns carrers de la zona, amb l’objectiu d’integrar el nucli urbà i l’accés a peu de pistes. Disposarà de tres plantes i uns 3.200 metres quadrats amb diferents serveis.

A més, cal destacar el nou Estadi Eslàlom Creand de Soldeu, una infraestructura que comptarà amb un nou remuntador i deu canons de nova generació per garantir les millors condicions d’entrenament als equips tecnificats i de la federació. En l’àmbit de la digitalització, es crea una nova aplicació amb informació en temps real, una SIM amb dades per millor la connectivitat i amb l’opció de geolocalitzar els acompanyants durant la jornada d’esquí. En el futur, es preveu integrar la venda del forfet al telèfon mòbil. Per últim, en l’oferta gastronòmica el “plat fort” és l’arribada del xef amb estrella Michelin, Nandu Jubany, que gestionarà dos restaurants i els allotjaments singulars d’Epic Andorra.

A banda de la inversió d’enguany, Grandvalira Resorts ha explicat els dos plans de futur, amb 100 milions d’euros a 50 anys per la concessió de Saetde i 30 milions més per la unió esquiable de Pal Arinsal per modernitzar el domini.

Pel que fa a previsions de venda de forfets, l’objectiu és superar la temporada passada, tot i que en el cas d’Ordino Arcalís serà “complicat” perquè ara fa un any ja es va moure en xifres de rècord, ja que “per la seva posició privilegiada es beneficia de l’escasedat de neu en altres llocs”, ha valorat el director de màrqueting de Grandvalira Resorts.

Quant a les grans xifres, enguany estaran disponibles 308 quilòmetres esquiables en 217 pistes, el 66% de les quals amb neu de cultiu innivada. Hi haurà 800 monitors en deu centres de formació i s’ofereixen 2.800 llocs de treball, amb 1.100 treballadors allotjats pels mateixos camps de neu.

Per últim, les campanyes publicitàries d’inici de temporada de les tres estacions inclouen un himne amb el lema L’hivern infinit, si el sents és teu per l’estació de Grandvalira que ha composat l’ONCA i que avui ha interpretat davant dels presents a l’Auditori Nacional.

Aposta pels països llunyans
En un context d’increment de visitants i d’augment de turistes respecte als excursionistes, Andorra Turisme vol continuar incrementant els visitants provinents de països llunyans, amb accions als Estats Units, Canadà, Mèxic, Colòmbia o Brasil. Si mirem les xifres, aquest mercat s’ha incrementat un 14,5% respecte a l’any passat i un 113% en la darrera dècada.

“Hem de mantenir l’equilibri amb el client de proximitat, que és sòlid i amb tendència positiva, i el visitant llunyà, perquè fa estades més llargues, 4,1 nits de mitjana, i disposen d’un major poder adquisitiu”, ha reflexionat el director general d’Andorra Turisme, Betim Budzaku. A més, “el futur ha de ser internacional, amb una inversió rellevant en mercats que fa deu anys no existien, els resultats són aquí i som optimistes perquè en el futur les xifres seran molt bones”.

Amb una inversió de 3,1 milions d’euros (la majoria pel consumidor final), la campanya de comunicació en països llunyans ja ha començat –el dia 8–, mentre que a Europa ho farà el dia 25 a Espanya, França, Portugal, Irlanda, Regne Unit, Suècia, Països Baixos, Bèlgica i Itàlia.