D’expectació n’hi havia, tenint en compte que la sala d’actes del Comú escaldenc estava pràcticament plena per a l’estrena pastoral del bisbe coadjutor, Josep-Lluís Serrano Pentinat, amb motiu de la campanya de Mans Unides d’aquest 2025. Membres de l’entitat, de les comunitats parroquials del Principat amb els seus mossens al capdavant i l’arxipreste de les Valls, Ramon Sàrries, i fins i tot l’equip de pastoral social de les Germanes de la Sagrada Família d’Urgell, que aquests dies estan compartint la tasca educativa de les escoles congregacionals. D’il·lustres també n’hi havia, és clar. No hi podia faltar el ministre de Relacions Institucionals, Educació i Universitats, Ladislau Baró, i alguns cònsols, com els de la Massana, Eva Sansa, i Canillo, Jordi Alcobé.

També s'ha complert l’expectativa que el bisbe coadjutor fes referència a l’estat de salut del Papa Francesc. I ha estat així, de manera que en començar es va pregar per la seva recuperació. Ara bé, del que ha parlat –i molt– és de la justícia social. Una justícia entesa com a capacitat de promoure els béns comuns, i que fuig de l’utilitarisme, ha remarcat, “com un art”. Una mica com fan els comuns, ha dit Serrano, “set comuns que ens agermanen, set parròquies que fan poble, comunitat al servei del bé comú, dels interessos públics comuns”.

Per aterrar el lema d’enguany de Mans Unides, Compartir és la nostra major riquesa, Serrano ha proposat un viatge de Moçambic a Nicaragua, dos països amb un índex de pobresa molt elevada i en els quals ha fet estada durant algun temps. Ho va fer, però, mostrant la bellesa natural i sobretot humana dels seus ciutadans i de les persones i institucions que pal·lien en part la duresa de les condicions de vida en les quals viu bona part de la població. Persones i organitzacions que fomenten la dignitat, la solidaritat i la subsidiarietat. Els valors del que ha anomenat “l’economia del Papa”.

El to del bisbe, pausat, com si el temps no importés, tot i que s'han fet les deu de la nit. I cordial –també s’ha de dir– amb salutacions per a tots els que se li acostaven, tant abans de començar la xerrada com en el moment del comiat. 

Ha estat acompanyat en tot moment del nou president de Mans Unides, Jordi Casal, que tot just s’acaba d’estrenar i que ha aprofitat l’ocasió per recordar totes les activitats de la campanya. De fet, Casal ha fet riure els presents preguntant al bisbe coadjutor si la repassada pel currículum força llarg del bisbe havia estat complet. I sí, ha rebut el seu plàcet, també, amb un somriure.