En el marc del procés de digitalització de l’Administració s’ha dut a terme una revisió i simplificació dels tràmits que es podien fer, passant d’un catàleg d’uns 1.200 tràmits a un de gairebé la meitat, uns 650. Ara, totes les diligències que es poden realitzar amb l’Administració del Govern es troben indexades a la seu electrònica, www.e-tramits.ad. No és que se n’hagin eliminat, sinó que s’han endreçat, categoritzat i suprimit duplicitats. Ara, “quan el ciutadà o l’empresa va a buscar un tràmit, és molt més fàcil i evident, és molt més fàcil de reconèixer”, explica el secretari d’Estat de Transformació Digital i Telecomunicacions, Marc Rossell.
Els canvis s’han fet posant “sempre el ciutadà al centre” i tenint en compte la seva visió, recollida en dos tallers que es van celebrar l’any passat. Des del portal de la seu electrònica són tots consultables i des d’allà el 70% que ja es pot fer en línia. Per al 30% restant, “l’objectiu d’aquest 2025 és arribar a poder-los tenir tots aquells que no requereixin, evidentment, una presencialitat”. Els que encara no es poden fer a través d’internet, la plataforma obre directament el calendari per reservar cita prèvia. Entre els que no es poden fer en línia hi ha la renovació del passaport i del permís de conduir, per exemple, ja que com a mínim algú l’ha d’anar a recollir.
Sigui com sigui, es treballa per simplificar i fer cada vegada més digitals els processos. L’objectiu d’aquest 2025 justament és “simplificar encara més cada un dels tràmits”. En aquest sentit, Rossell agafa el carnet de conduir com “un dels exemples de processos que hem de millorar”. D’una banda, quan estigui a nivell europeu un reconeixement amb la cartera digital, potser ja no caldrà anar-lo a recollir físicament, i de l’altra, amb el bus d’interoperabilitat (una eina tecnlògica que permet intercanviar o facilitar informació quan és necessària), no caldrà portar el certificat mèdic físicament, sinó que en el moment de procedir a la renovació, l’Administració podria entrar a la històrica clínica de l’usuari concret i accedir, amb el permís que doni aquest en aquell moment, al certificat mèdic en particular.
Però també es busca un simplificació de les dades que es recullen. Així s’està mirant amb els diferents ministeris, tràmit per tràmit, la informació que es recull i si realment és necessària i com es pot simplificar tot plegat. Un exemple de dada que es recull cada vegada malgrat que difícilment se’n fa ús és l’adreça del domicili. Aquesta simplificació també facilitarà el funcionament del bus d’interoperabilitat, que recordem que l’objectiu marcat en l’Estratègia nacional de transformació digital 2030 és que totes les administracions públiques s’hi hagin connectat d’aquí a cinc anys. Rossell és optimista i afirma que pel 2030 es complirà amb aquest objectiu, i potser fins i tot es podrà anar més enllà perquè també s’està treballant amb les parapúbliques (FEDA, Andorra Telecom, CASS) perquè s’hi puguin unir.
Gairebé un de cada dos ja es fa en línia
Dels prop de 320.000 tràmits que es fan anualment prop de l’Administració general, la meitat es fa per internet, concretament el 46%. L’objectiu establert en l’Estratègia nacional de transformació digital és que el 75% es faci en línia, el que representa créixer cinc punts percentuals cada any. Un objectiu del tot assolible, tenint en compte el “canvi d’hàbits” de la població, segons el secretari d’Estat de Transformació Digital i Telecomunicacions, Marc Rossell. A més, per acompanyar en aquesta transició, també s’ha engegat un servei d’atenció telefònica digital “per donar confiança” als administrats. Segons explica Rossell, es vol contribuir a resoldre aquells dubtes que puguin tenir els usuaris en fer tràmits en línia i que s’assegurin que els seus tràmits s’ha realitzat correctament. A més, aquest 2025 “hauríem de veure com va millorant tot l’ecosistema que s’ha creat el 2024”.