Si bé els exàmens oficials dels diferents nivells de llengua catalana es van fer l’1 de juny passat, a l’escola andorrana de segona ensenyança de Santa Coloma, no va ser fins ahir que es van conèixer els resultats. Uns resultats que per als nivells més alts no són precisament gaire esperançadors, ja que els suspesos van superar els aprovats, o més ben dit, els no aptes als aptes, per usar la terminologia oficial.
Si ens fixem en el C1, la desfeta és considerable, ja que un total de 86 aspirants han estat declarats no aptes, el que significa un 71,07% del total. Només 35 han superat l’examen satisfactòriament. Un fet que podria explicar aquests mals resultats, és que en el cas del C1 cal treure un 70% de respostes correctes per aprovar l’examen, a diferència del C2, que és del 60%. Tot i així, al C2 també hi ha més suspesos que aprovats. En concret, un 53,19% (50) ha suspès, mentre que 44 han assolit la qualificació d’aptes.
A partir d’ara, existeix l’opció de revisió d’examen i també de conèixer la puntuació exacta en cadascuna de les parts de l’examen, presencialment a l’hotel Rosaleda d’Encamp, durant les pròximes setmanes. Els que han aprovat han d’omplir un formulari a través de Tràmits per obtenir el títol corresponent.
En els nivells més baixos, els resultats han estat millors. Tant en el cas de l’A1 com de l’A2, pràcticament la totalitat dels aspirants han aconseguit aprovar, ja que només 8 i 5 persones, respectivament, no han superat l’examen. En els nivells intermedis, com és el cas del B, la cosa ha estat més repartida, amb una xifra similar al d’aptes i no aptes.
Els exàmens oficials de llengua catalana es desenvolupen durant un dia sencer. Al matí té lloc la prova escrita i a la tarda l’oral. En el cas dels nivells més elevats, tot i que s’han de fer les dues, els examinands ja no corregeixen l’escrita si no se supera l’oral. En total, l’examen dura més de quatre hores, amb una part d’habilitats integrades (comprensió lectora, comprensió oral i expressió escrita), coneixements gramaticals (lèxic, gramàtica i ortografia) i expressió i interacció orals (comprensió lectora i expressió oral).