Un 10% dels pacients que van acudir a Urgències i van ser encaminats al circuit de derivació inversa s’hi van acollir voluntàriament durant el 2024. Així ho explica la ministra de Salut, Helena Mas, que es mostra satisfeta que aquest sistema hagi començat a aixecar el vol perquè “la tendència és positiva”. De fet, la derivació inversa va entrar en funcionament a finals del 2023, concretament al mes de novembre, i si en aquests dos primers mesos van ser un 5% de les persones que van anar a Urgències les que s’hi van acollir, ara s’ha arribat a aquest 10%. Això vol dir, concretant les xifres, que en total 626 de les poc més de 6.000 persones susceptibles de fer-la servir hi van estar d’acord, mentre que en els dos mesos del 2023 en van ser 102. 

Cal tenir en compte que a Urgències hi acudeixen un bon nombre de pacients al llarg de l’any. Sense tenir encara les dades tancades del 2024, el 2023, per exemple, van ser més de 44.000 els pacients atesos al servei, tant a l’hospital Nostra Senyora de Meritxell, on s’atén el volum més gran, com al Pas de la Casa. Així doncs, la titular de Salut valora que aquestes 626 derivacions del 2024 “són un volum important que ha permès descongestionar, parcialment evidentment, el servei d’Urgències”.

S’ha de fer “pedagogia”
De tota manera, Mas reconeix que la implementació d’aquest sistema “ens ha costat”, tot i que ara, veient en perspectiva les dades de l’any passat, valora que “la tendència és positiva”. Tant és així que està plenament convençuda que “és un mecanisme que ja comença a estar ben arrelat a Andorra”. La titular de Salut exposa que es tracta d’un recurs que “ens permet aquest ús racional dels serveis de salut que ens beneficien a tots, individualment  i col·lectivament”. En aquest sentit, creu que s’han de continuar esmerçant esforços a fer-ne “pedagogia”. 

En relació amb això, Mas  aprofita l’ocasió per recordar que “hem d’aprendre que a Urgències hi hem d’anar quan estem en una situació que ho requereixi”. I precisament la derivació inversa es va instaurar per les situacions que, “un cop avaluades, poden ser retornades a un metge d’atenció primària o al metge referent amb el compromís d’una atenció en un breu temps”. 

La derivació inversa es pot fer entre setmana i complementa les vies de derivació al nivell assistencial adient ja existents per als pacients no urgents i no complexos, com és el cas del servei de Permanències Mèdiques, que està disponible els caps de setmana i els dies festius a la Clínica Verge de Meritxell. Ambdós recursos contribueixen a descongestionar el servei d’Urgències.

“Els ciutadans estan contents amb els serveis sanitaris”
La ministra de Salut, Helena Mas, creu que la percepció que tenen els ciutadans sobre l’àmbit de la Salut és en general positiva. “Estan contents i satisfets amb els nostres serveis sanitaris”. Afegeix, però, que “hi ha coses per millorar”. En aquest sentit, es refereix a l’enquesta de salut, els resultats de la qual es veuran durant aquest 2025. I serà aquí on es podrà fer tangible què pensa la ciutadania del sistema sanitari i dels recursos i serveis que s’ofereixen. 

Precisament, la titular de Salut recorda que tota la informació que es derivi d’aquesta enquesta de salut servirà de cara a la planificació dels serveis sanitaris. Uns serveis diversificats i dels quals s’ha de fer un “ús adequat”. Mas convida a conèixer i reconèixer cadascun d’aquests serveis que permeten atendre diversitat de situacions i patologies.