L’11 de setembre passat es posava en marxa el sistema nacional d’etiquetatge energètic i d’emissions dels vehicles, i fins al mes de juny passat havien estat catalogats 46.548 vehicles, segons les dades facilitades pel Govern. D’aquests, un 21,8% tenen una etiqueta de tipus Z, E o 5, les menys contaminants, mentre que un 78,1% es reparteixen la resta, entre l’1, els més contaminants, i el 4.
L’etiqueta la reparteix l’Automòbil Club amb la matrícula o bé en passar la inspecció tècnica del vehicle (ITV), i vol aportar informació important per a l’usuari a l’hora de decidir quin vehicle vol adquirir. Així mateix, haurà de facilitar l’entrada a les zones de baixes emissions de les grans capitals europees.
L’adhesiu de zero emissions (Z), el que té el fons verd, identifica els automòbils menys contaminants, bàsicament aquells elèctrics purs i els híbrids endollables amb una autonomia elèctrica superior o igual als 40 quilòmetres. Aquest l’han rebut 598 vehicles, un 1,3% dels ja etiquetats.
El distintiu eco (E), amb fons verd i lila, identifica els turismes, les furgonetes lleugeres, els vehicles de més de vuit places i els de transport de mercaderies classificats segons el reglament com a HEV, GLP, GNC i GNL, als quals s’afegeixen els híbrids endollables amb una autonomia elèctrica inferior als 40 quilòmetres. D’aquests n’hi ha 861, un 1,8% del total.
La resta de vehicles tenen etiquetes amb una classificació numèrica del 5 a l’1, correlacionada amb la tipologia de vehicle, el tipus de combustible i la categoria Euro. El gruix dels automòbils ha obtingut una etiqueta tipus 4. Concretament ho han fet 14.601 vehicles, un 31,4%. El segon grup més nombrós és el tipus 3, que tenen 10.490 vehicles, el 22,5% del total. Del tipus 5, el menys contaminant, hi ha 8.719 automòbils, el 18,7%. Els tipus més contaminants són l’1 i el 2. Un total de 7.041 automòbils han rebut l’adhesiu 2, el 15,1%, i 4.238 més (9,1%) llueixen l’adhesiu 1, els més contaminants.
L’Estratègia energètica nacional i de lluita contra el canvi climàtic per al període 2020-2050 identifica, d’acord amb l’inventari nacional de gasos amb efecte hivernacle, el sector de la mobilitat com el responsable de fins al 57% del total de les emissions d’Andorra.