El Govern impulsa un seguit d’activitats per promoure hàbits de consum sostenibles i de prevenció de generació de residus. Una d’elles és la campanya de repartiment gratuït de copes i calces menstruals reutilitzables entre la població femenina d’edats compreses entre els 12 i els 35 anys, en el marc de la Setmana europea de prevenció de residus. Avui, primer dia de funcionament, s'han repartit un centenar de productes, que es poden adquirir als centres d’atenció primària, on s’oferirà una atenció personalitzada per part de les llevadores, i als punts joves parroquials. Estan disponibles un total de 8.000 productes, amb l’objectiu de fomentar el canvi d’hàbits a favor del medi ambient, i es lliuraran fins a esgotar les existències, a raó d’un producte per persona. El pressupost destinat per a aquesta campanya és de 92.000 euros.
“Les persones que fan servir productes d’un sol ús n’utilitzen uns 17.000 al llarg de la seva vida menstrual i, per tant, és important reduir-los, ja que molts d’ells s’han de tractar de forma específica, acaben en abocadors i triguen fins a 500 anys a descompondre’s”, ha assegurat el ministre de Medi Ambient, Agricultura i Ramaderia, Guillem Casal, avui durant l’acte d'inici de la campanya al punt jove d’Andorra la Vella El Rusc, a tocar de l’Estadi Comunal.
Precisament una de les persones que s'ha atansat en aquest punt jove ha estat la Karen López, de 16 anys d’edat i estudiant de l’escola andorrana de batxillerat. “Em sembla una proposta bastant interessant, perquè és necessari que els productes femenins siguin gratuïts, ja que és un benefici per a les dones”, ha afirmat. Al mateix temps, en canvi, ha apuntat que “poca gent que conec ha vingut, tot i que en teoria havien de venir, però potser sí que ho faran al final”. En el seu cas, ha agafat una calceta menstrual, ja que “mai ho he provat en la meva vida” i perquè “crec que és bastant interessant i bo per al medi ambient, perquè així no fem servir plàstics dels embolcalls de compreses i tampons”.
La iniciativa està impulsada pel ministeri de Medi Ambient, però està treballada de forma transversal. En l’acte també hi ha pres part la secretària d’Estat de Salut, Cristina Pérez; la secretària d’Estat d’Igualtat i Participació Ciutadana, Mariona Cadena, i la vicepresidenta del Fòrum de la Joventut d’Andorra, Isabella Vargas.
Els productes inclouen l’embalatge personalitzat de la campanya, així com un codi QR amb explicació concreta del producte, tot i que en cas de necessitat el personal dels punts joves i les llevadores del SIAD aclariran dubtes sobre la seva utilització correcta.