Un miler d’usuaris a la setmana. Aquesta és la xifra aproximada de passatgers que han utilitzat el bus nocturn durant la primera setmana de funcionament de les noves freqüències de diumenge a dijous sumant les dades aportades per les dues companyies concessionàries del servei. Concretament, el gerent de Coopalsa, Gabriel Dallerès, detalla que han estat uns 880 els usuaris que han tingut durant tota la setmana les línies BN2 (Andorra la Vella - Canillo) i BN3 (Andorra la Vella - Ordino), uns 125 al dia si es fa la mitjana. Ara bé, ajustant més les dades, tenim que el 62% dels viatges del bus nocturn l’han fet servir els dies laborables i un 38%, el cap de setmana i vigílies de festius. 

Es tracta d’unes dades, comenta Dallerès, que s’han d’agafar “amb pinces” i “molt provisionals perquè només afecten una setmana” tenint en compte que tot just fa deu dies que el servei nocturn de diumenge a dijous va  entrar en funcionament. En aquest sentit, remarca que per fer una valoració adequada del servei han de passar uns mesos. I no només això, perquè cal tenir en compte altres factors que poden influir en una major o menor demanda segons el període de l’any: “temporada alta, temporada baixa, esquí escolar i no escolar...” A parer seus és, doncs, només una primera aproximació. 

“Una incògnita”
Per la seva banda, el gerent d’Autocars Nadal, Bartumeu Gabriel, informa que els usuaris de les dues noves freqüències de bus nocturn de la línia que operen, el BN1 (Andorra la Vella - Sant Julià de Lòria) estan al voltant d’entre 20 i 30. En el seu cas, a l’hora d’avaluar si aquesta xifra està en la línia del que s’esperaven, posa en relleu que en no haver-se fet un estudi previ no pot fer-ne una valoració. “Era una incògnita total”, remarca Bartumeu.

Importa “el servei”
A nivell d’expectatives, el gerent de Coopalsa exposa que aquestes línies nocturnes responen “més a un concepte de servei que a un concepte de més usuaris”. Dit d’una altra manera, “nosaltres no esperàvem que hi hagués molts usuaris, la qual cosa no vol dir que no sigui un servei necessari”. En aquest sentit, Gabriel remarca que el que hi ha és un consens general que calia donar aquest servei. Una altra cosa és l’afluència d’usuaris, que considera que són “pocs”, però això no vol dir que no sigui necessari, reitera, perquè darrere de cada viatge que es valida hi ha una persona que viatja i és algú que no té un altre mitjà per desplaçar-se al seu destí a partir de certa hora. 

Al seu parer, caldrà avaluar aquesta aposta en perspectiva i posar sobre la taula, per exemple, si l’opció d’un bus és la millor o potser s’ha de posar algun altre tipus de vehicle. Però de moment, s’ha de veure quants usuaris hi ha i en una segona fase quin és el recurs més adequat per fer el transport d’aquests viatgers, remarca el gerent de Coopalsa. Per Dallerès, es tracta de “números de mínims”, s’ha de fer més publicitat i “ha de créixer”, i en la mesura que els ciutadans confiïn en el servei, segurament n’hi haurà més. I sobretot el que remarca és que cal veure quina és la satisfacció dels viatgers i “acostar  i adequar el servei a les necessitats de l’usuari”. 

Per això, tal com s’ha dit, s’haurà de deixar passar un temps, insisteix Dallerès, i tenir en compte les dades recopilades per les operadores i per Govern “i entre tots s’ha de veure quina és la necessitat”. I és que “com a tot servei nou s’ha de ser una mica observador al principi i escoltar tothom i veure què és pertinent i què no tant i en base a això ajustar el servei”, afegeix.

Només fa 10 dies
Va ser el 2 de setembre passat  quan es van posar en funcionament el bus nocturn entre setmana a totes les línies, donant així resposta a una demanda històrica que es va tornar a posar en relleu durant el procés participatiu que es va fer a principis d’any. A més, des del dia 6 va entrar en vigor l’ampliació de freqüències a les línies BN2 i BN3 amb la intenció d’ajustar els horaris d’inici amb els canvis. 

Les noves freqüències, ja es troben a l’app Mou-te
Ha costat uns dies, però ja es poden trobar les noves freqüències del servei nocturn a l’aplicació Mou-te de FEDA Solucions. A finals de la setmana passada encara no eren visibles. Per quin motiu? Des de FEDA Solucions es va informar llavors que la plataforma tecnològica estava funcionant  correctament i si encara no es podien visualitzar els horaris era perquè des de les concessionàries del servei, que són qui els introdueixen al sistema (GTFS), encara no s’havien actualitzat els nous. Des de les companyies s’insisteix que ells aboquen les dades i des de FEDA Solucions les gestionen. Així ho  asseguren des de Nadal. Dallerès admet que a vegades hi pot haver problemes de sincronització. En tot cas, ara es pot verificar que els horaris ja apareixen a l’aplicació. En aquest sentit, considera que com que és molt recent la posada en marxa potser per això encara no s’havien actualitzat els horaris.