Volar tot l’any tant a Madrid com a Palma de Mallorca des de l’aeroport d’Andorra-La Seu serà una realitat des de finals del proper mes de setembre, quan es posi en marxa la ruta fins a la capital de les Illes Balears. Hi haurà sempre dues freqüències setmanals, és a dir, dos dies a la setmana hi haurà un vol d’anada i un altre de tornada a cada una de les destinacions. Tot i que en el concurs s’hi van presentar dues companyies, l’adjudicatària ha estat Iberia Air Nostrum, que opera des de l’inici els vols a Barajas Madrid i també es va encarregar de la prova pilot amb Mallorca. SwiftAir era l’altre contendent, que es va descartar per no presentar tota la documentació administrativa requerida. I el preu de l’adjudicació és d’1,6 milions en total, encara que només s’haurien de satisfer en el pitjor dels escenaris, si els avions sempre volessin buits, segons ha puntualitzat el secretari d’Estat de Transició Energètica, Transports i Mobilitat, David Forné.
A 2h de la platja balear
Pel que fa els vols a Palma de Mallorca, aquests s’engegaran el 28 de setembre. Durant el mes d’octubre hi haurà vols els dissabtes i els dimarts, que segons la companyia “funciona molt bé aquest paquet”, ha assenyalat Forné. I pels mesos de novembre i desembre els vols seran els divendres i els diumenges, com es va fer en la prova pilot. Per a aquesta primera part de l’adjudicació, el pressupost és de 220.000 euros, exactament el mateix que es tenia per a la prova pilot que al final no va tenir cap cost per a l’executiu ja que va funcionar molt bé i va registrar una ocupació mitjana del 70% i un total de 2.594 passatgers. El pic d’ocupació es va registrar al febrer, del 92%, i la mitjana d’aquell mes va ser del 69%.
Per a la segona part de l’adjudicació, corresponent als anys 2025 i 2026, el pressupost és de 660.000 euros, ja que per als mesos de gener, febrer i març -els mateixos en què es va fer la prova pilot- no hi haurà cost per al Govern. Els vols seran, durant l’hivern (de novembre a març) els caps de setmana, i a l’estiu (d’abril a octubre) s’ha d’acabar de treballar i definir. En aquest sentit, el proper octubre, quan es volarà els dimarts i els dissabtes, servirà de prova pilot, segons el secretari d’Estat, que va assegurar que sempre es treballarà d’acord amb els sectors comercial i turístic del país, a més de amb la companyia, que és “la primera interessada en omplir els avions”.
Sigui com sigui, amb dues hores ens podrem plantar a la platja balear des del centre d’Andorra la Vella, segons Forné, i el preu mínim del bitllet serà de 56 euros (per als residents a les balears encara serà més reduït aplicant el descompte que tenen per ser illencs).
A Madrid des de 63 euros
Els vols a Madrid es mantenen com fins ara, però amb el preu mínim actualitzat. Per als anys 2025 i 2026 serà de 63 euros. Així doncs, continuarà havent-hi un vol d’anada i un de tornada els divendres i els diumenges i el cost de l’adjudicació és de 940.000 euros, que només se satisfaran en la seva totalitat en el “pitjor dels escenaris”.
Forné ha expressat la satisfacció del Govern per “connectar Andorra amb l’exterior”, tot potenciant l’aeroport en el procés de “desenclavament que estem fent”. També ha assegurat que l’executiu està satisfet amb el funcionament de les rutes plantejades fins el moment i va destacar que en el darrer any “ha millorat molt” l’operativa, amb només un vol cancel·lat per causes tècniques i un altre afectat per qüestions meteorològiques.
Cap nova destinació
En aquest punt, el secretari d’Estat de Transició Energètica, Transports i Mobilitat ha agraït a les companyies haver presentat ofertes i les ha animat a tornar a concórrer en propers concursos. Ara bé, preguntat per si París podria ser una nova destinació a la qual arribar des de l’aeroport d’Andorra-La Seu, Forner ha manifestat que la capital francesa “no esta sobre la taula” i que “ens centrarem en aquestes dues destinacions [Madrid i Palma de Mallorca] ara per ara”. “No hi ha en cartera obrir noves destinacions”, ha conclòs després d’afegir que per a trajectes més llargs caldria equipar l’aeroport amb un sistema de càrrega de combustible i que ara tampoc hi ha pressupost ni per a més millores a la infraestructura ni per a noves proves pilot.
“Hem creat una cultura del bus”
“Hem creat una cultura del bus que no existia a Andorra”, va manifestar el secretari d’Estat de Transició Energètica, Transports i Mobilitat, David Forner, i “l’important és donar un molt bon servei a la ciutadania”, valorava en ser qüestionat, d’una banda, per l’ampliació del servei nocturn a partir del dia 2 de setembre i, de l’altra, per l’estudi que s’ha iniciat per estudiar de les millores al servei de transport públic. Pel que fa al bus nocturn entre setmana, encara s’està treballant amb la Cambra de Comerç i altres actors interessats per determinar les hores dels dos serveis previstos per a cada línia. En relació amb el cost i les negociacions amb les adjudicatàries, va assegurar que el Govern “paga pel servei que es dona”.