El Comú programarà música en directe en propostes “amb més afluència de públic”

“Hem de valorar molt positivament el nivell de les propostes artístiques. A banda dels caps de cartell, que ja sabíem que tindrien una bona resposta, cal destacar la importància d’haver posat en valor els artistes del país i les connexions que han establert amb el públic”. Això és exactament el que deia la consellera de Cultura de la Massana, Alèxia Verdaguer, l’endemà mateix de tancar la 3a edició del SAM, acrònimc de Sant Antoni Músia, la plataforma d’artistes emergents de regust essencialment local que el Comú i Juli Barrero es van treure de la màniga al febrer del 2022. Semblava un aval de la renovada corporació al festival, però es veu que no n’hi ha hagut prou a fer-ne una valoració “positiva”. El Comú va confirmar ahir que fulmina el SAM, i ja no hi haurà quarta edició. L’argument, esgrimit al ple del Consell d’ahir, és que “la majoria considera més positiu per als artistes locals poder actuar en el marc d’esdveniments que tinguin una major afluència de públic”.

És una manera de veure-ho, perquè en la tercera i última edició, prop d’un miler d’espectadors van desfilar per la dotzena de propostes programades al llarg de quatre jornades, del 17 al 21 de gener. Va ser sense dubte la més ambiciosa, amb una dotzena de bandes, dos caps de cartell internacionals: Lluís Gavaldà i La Ludwig Band i 35.000 euros de pressupost, el més elevat fins a la data. Però com ja s’ha dit, no va ser suficient. Com era de preveure, Barrero, que n’ha sigut l’ànima i l’inspirador des del primer dia, es mostrava ahir perplex per una decisió inesperada i que arriba, diu, “en un moment que el SAM començava a agafar empenta i a tenr un cert nom entre els professonals de la programació, que sabien que al gener a la Massana s’hi coïen coses interessants”.

El cert és que Barrero tenia indicis que les coses s’havien torçat les últimes setmanes. Hi va haver un primera reunió per valorar del gener en què totes dues parts se’n van mostrar satisfets: “A la segona reunió a què se’m va convocar ja hi va haver un canvi significatiu i em van advertir que caldria retallar el pressupost”. El cas és que ja no hi va haver tercera reunió: “Vaig rebre una trucada i em van comunicar que molt probablement el festival se suspendria. La veritat és que fins aquest matí tenia l’esperança que la situació es podria reconduir. No ha sigut possible”.

‘Damnatio memoriae’
Per a Barrero, la Massana s’ha deixat escapar una proposta única “perquè no n’existeix cap altra on la música en directe sigui la protagonista i l’eix prinicipal. El Comú diu que li habilitarà un espai a cites com la Serenalla i Andoflora, però no és òbviament el mateix”. I té raó que el SAM era un dels dos festivals del país consagrats al directe. L’altre és el Jambo, que dilluns presenta per cert la programació, que se’n podria considerar el germà gran, per volum, antiguitat i pressupost. Però fins i tot respecte al Jambo presentava el SAM un tret que el distingia: totes les propostes havien de ser de creació. L’un i l’altre compartien l’aposta pel talent de casa –en una proporció de 80-20, diu Barrero– i els caps de cartell amb ganxo, Albert Fibla a la primera edició, Beth a la segona i Gavaldà a la tercera i última. Al llarg d’aquests tres anys, en què el pressupost va passar de 5.000 a 35.000 euros, hi han desfilat mig centenar de bandes.

Barrero, en fi, lamentava ahir que no li haguessin donat n tan sols l’opció d’estrényer-se el cinturó, “que ho hauríem fet, és clar que sí”, i el cert és que una vegada més una administració liquida una proposta artística quan havia fet el més difícil, que era engegar-la i posar-la en òrbita. La feina de tres anys, a les escombraries per la falta de paciència. I la sospita que alguna cosa hi deu tenir a veure, en la decisió del Comú que el SAM fos des del inicis un projecte apadrinat per l’aleshores conseller Guillem Forné, avui a l’oposició. Els romans en deien damnatio memoriae, d’aquesta simpàtica jugada.