L’atenció prioritària per a persones grans i amb discapacitat a Tràmits de Govern es va estrenar el mes d’agost del 2023 i des de llavors i fins a final d’any se n’han beneficiat 1.514 persones, segons la memòria del 2023 d’aquest servei. Pel que fa al temps d’espera mitjà en relació amb aquests mateixos usuaris prioritaris se situa en els 2,14  minuts. 

El president de la Federació d’Associacions de la Gent Gran, Fèlix Zapatero, titlla aquesta dada d’“èxit” ja que creu que si en només cinc mesos s’ha assolit aquesta xifra, “està molt bé, això vol dir que aquest any en teoria seria aproximadament el doble”. També explica que ara per ara el que hi ha a Tràmits és aquesta atenció prioritària, tot i que no se circumscriu a unes taules determinades. De tota manera, fa notar que a Tràmits la gent gran o amb discapacitat hi va per unes qüestions molt concretes, com ara la renovació del carnet de conduir. A més, remarca que és a les administracions comunals on s’adrecen més les persones grans, i celebra que a aquestes ja fa més temps que es va implementar l’atenció prioritària. Ara bé, Zapatero continua demanant que a la CASS es porti a terme aquesta iniciativa, ja que al seu parer encara no s’ha fet efectiva i és molt necessària.

3,52 minuts de mitjana
Pel que fa al temps d’espera del servei de Tràmits, continua millorant, sobretot si l’usuari ha demanat cita prèvia. Així, segons l’informe de l’any passat, la mitjana del 2023 es va situar en els 3,52 minuts, 4 minuts menys que el 2022. El temps d’espera màxima encara amb cita prèvia pot arribar fins als 11,25 minuts, per tant no millora el del 2022. I què passa si no s’ha fet reserva? Que aquest temps d’espera de mitjana se situa en els 11,17 minuts i l’espera màxima fins als 39,35. I tot i que aquests quasi 40 minuts poden semblar molt, s’han rebaixat respecte a l’hora sencera que algun ciutadà va haver d’esperar sense acudir al servei amb cita prèvia el 2022.

Segons la memòria de l’any passat, tot i que encara són més els ciutadans que no demanen cita prèvia que els que sí que ho fan, es va escurçant  la diferència. I és que hi va haver 35.425 usuaris que van demanar cita prèvia enfront dels 40.445 que no ho van fer. Dels atesos de manera prioritària no es recull si havien fet o no reserva de cita. L’informe també detalla que els ciutadans atesos per lliuraments van ser 21.296. Per tot plegat, el volum d’usuaris al servei de Tràmits durant el 2023 es va enfilar a 98.680, pràcticament 4.000 més que l’any anterior.

Aquestes dades es refereixen exclusivament al servei de tràmits de l’edifici administratiu, però la memòria també recull els efectuats als comuns i en línia. En total van ser 133.286, gairebé 5.000 menys que el 2022. Pel que fa a la tramitació digital, va suposar el 27% de les gestions tenint en compte les efectuades a través del portal e-tramits, amb més de 27.000 sol·licituds (20%) i l’extranet amb més de 9.600 (7%). Una dada molt semblant a la del 2022.

La memòria del servei també detalla les trucades rebudes a la centraleta (875 700) i al número de telèfon de consultes (150), que van ser 105.233. Quant al nombre de tràmits fets al moment, destaquen els permisos de conduir, 6.885. També es van efectuar 4.527 signatures digitals, 1.077 baixes d’exportació i 529 certificats.

El servei de podologia als CAPs, encara pot conegut
La possibilitat d’acudir als centres d’atenció primària (CAP) per al servei de podologia encara és poc conegut per a la gent gran. Ho constata el president de la Federació d’Associacions de la Gent Gran, Fèlix Zapatero, segons les dades que els va facilitar la ministra d’Afers Socials i Funció Pública, Trini Marín, en la darrera reunió que van mantenir fa uns dies. Així, els va informar que només un 3% de la població destinatària s’està beneficiant d’aquestes dues sessions a l’any que només costen cinc euros i que es va posar en marxa el juliol de l’any passat als CAPs de les set parròquies i posteriorment també al Pas de la Casa. Tal com els va traslladar Marín i apunta Zapatero, tots els començaments costen, i confien que amb el temps hi hagi més usuaris que coneguin el recurs i el facin servir. 

Un altre dels temes dels quals se’ls va informar és que el CAP de Ciutat de Valls estarà enllestit a finals d’estiu. De fet, en un principi es va anunciar que seria durant el primer trimestre d’aquest any. Per Zapatero es tracta d’un recurs molt necessari donada la quantitat de gent que viu en aquella zona, molta de la qual també és gent més gran de 65 anys amb problemes de mobilitat que ara tindran el CAP més a tocar de casa.  

Pel que fa a projectes relacionats amb nous centres de dia i sociosanitaris, Marín els va comunicar que hi ha iniciatives en projecte a diferents parròquies, tot i que no se’ls va especificar a quines. En aquest sentit, Zapatero manifesta que cal ser molt prudents perquè algunes d’aquestes iniciatives comporten negociacions amb  empreses privades “de fora”.