Cultura crea un nou ajut per fomentar la internacionalització i professionalització del sector musical.

40.000 euros per marxar de casa. Això és grosso  modo el que proposa el ministeri de Cultura amb el nou ajut que estrenarà aquest mateix curs per fomentar la internacionalització i la professionalització del sector musical. Una bossa única i generosament dotada, que quantitativament només superen els 120.000 euros que anualment es destinen a subvencionar la producció d’un llargmetratge i que pretén trencar el sostre de vidre dels nostres músics, que no és altre que obrir mercat més enllà de les nostres fronteres. 

L’ajut està destinat a cantants, grups i bandes nacionals o amb un mínim de cinc anys de residència o que s’hagin format a Andorra i la majoria dels músics siguin residents, i que puguin certificar, atenció, un mínim de dos treballs discogràfics publicats i una trentena de bolos a l’exterior en els tres anys anteriors a la sol·licitud. Amb el benentès que els discos han de ser de llarga durada –set cançons i 30 minuts– i que es valorarà especialment que els bolos hagin tingut lloc en el marc d’una gira específica de promoció d’un disc, millor que com a part del cartell d’una fira o festival, per exemple. 

Aquests són els criteris mínims que tindrà en compte la comissió avaluadora, en què a més dels tècnics del ministeri participaran representants d’Andorra Business. I això, per què? Perquè els candidats hauran d’adjuntar a més del reglamentari currículum artístic, un registre dels concerts i gires dels últims cinc anys, la comptabilitat dels últims tres, i el pressupost detallat del destí de l’ajut, amb el corresponent pla d’execució.

Es tracta, segons el cap d’Acció cultural, Joan-Marc Joval, de fomentar la professionalització també en la gestió, des del convenciment que una carrera artística necessita uns fonaments empresarials sòlids. Per això, l’ajut pretén cobrir no només despeses estrictament creatives, sinó també les derivades de les altres facetes que acompanyen la vida activa d’una banda, des del management al màrqueting, la comptabilitat, la logística, la promoció i les despeses de viatge.
La gran pregunta és, òbviament, quants músics nacionals estan en condicions de complir els estrictes requisits del nou ajut, assenyaladament la trentena de bolos exteriors, Persefone de banda. La ministra de Cultura, Mònica Bonell, assumeix que seran pocs: “Hem apostat per músics amb una trajectòria, però que necessiten aquesta empenta per fer el salt. Hem sigut ambiciosos i veurem ara la resposta, si els hem de convocar amb periodicitat anual, com és la nostra voluntat, o millor biennal. I des de la convicció que es tracta d’estimular els que no arribin als mínims perquè hi treballin de cara a pròximes convocatòries, que vegin en aquest ajut un horitzó, un estímul per a la professionalització”.

La comissió, a punt
Pel que fa a l’Estatut de l’artista, aprovat al febrer, Bonell va admetre que de moment no s’ha rebut cap demanda per acreditar d’artista professional perquè s’estava pendent de la constitució de la comissió de seguiment, que serà l’encarregada d’avaluar les candidatures. Les associacions culturals estan cridades demà mateix a elegir en una assemblea al Rosaleda els seus dos representants a la comissió. Una vegada constituïda, augura Bonell, començarà la tramitació de les sol·licituds.