Franch roda entre dissabte i dimarts el teaser de ‘Brujas’, telesèrie històrica amb l’espanyola com a protagonista.

Imaginin un poblat del segle XIV, potser el que hi havia hagut al jaciment de la Roureda de la Margineda i del qual avui en queden només alguns panys de paret. Un poblat habitat per unes poques famílies que veuen com de sobte comença a morir de manera més o menys inexplicable l’escàs bestiar que tenen; com unes tempestes inoportunes els fan malbé la collita, i com la malaltia, qui sap si la pesta, es va estenent entre els veïns. Rogatives i processons no funcionen, així que s’imposa buscar culpables. I els que tenen més a l’abast són les dones grans, normalment vidues, que hi ha a tots els pobles i de qui es diu que tenen poder sobre els elements i sobre les malalties, que han renegat de la fe cristiana i que s’entenen amb el diable. La cacera de bruixes ha començat.

Doncs aquest és més o menys el panorama de què parteix el dramaturg, novel·lista i aquí guionista Agustí Franch per al teaser de Brujas. El rodatge, de nou amb direcció del català Santi Trullenque –el Nadal de fa dos anys ja va dirigir el teaser de Fred: ben aviat, novetats– tindrà lloc entre dissabte i dimarts i es repaertirà entre la Farga Rossell, la Casa Rull, la casa Rossell, el coll d’Ordino i Mereig. Atenció al repartiment, perquè Franch hi ha embarcat un nom històric del cine i del teatre espanyol: l’actriu castellana Charo López, a qui últimament hauran pogut veure a Fugitiva i Cuéntame, però que els telespectadors més madurs segur que recorden pel personatge de Clara a Los gozos y las sombras.

A Brujas hi encarna Blasa, que no queda gaiure clar –diu Franch–que sigui una bruixa mab tots els ets i uts, però que viu sola en una mena de borda apartada del poble, hi exerceix de remeiera i els veïns li atribueixen poders més o menys taumatúrgics. Al seu costat, un elenc d’intèrprets espanyols joves i no tan joves però amb una considerable trajectòria televisiva, des de María Adánez (La que se avecina) fins a Pedro Casablanc (Félix) i María Hervás (Los Serrano). Entremig s’hi ha colat, és clar, Isak Férriz, que no participarà per qüestions d’agenda al teaser però amb qui Franch torna a comptar per al rodatge definitiu. Sense data, per cert, perquè el teaser –dos minuts i mig que es podrien estirar fins als vuit o deu, quasi un curt– serà la carta de presentaciuó d’un projecte que Franch i companyia hauran de vendre a plataformes audioviosuals per desenvolupar els tretze capítols previstos per a la primera temporada. I no es moca amb mitja màniga: sobre el paper, cada capítol requerirà d’un pressupost que voltarè el mig milió d’euros. Exagerat? “En absolut. Pot semblar molt però són els estàndars en què ara mateix es mou la indústria audiovisual espanyola. Nosaltres som ambiciosos i tenim al cap un projecte que necessta aquesta inversió. I és el que buscarem”.

De moment ja tenen el primer trumfo, una Charo López que donarà vida a una èmula de la Duranga de Canillo, de Maria Guida d’Encamp i de la Tarada d’Engordany, totes elles bruixes nostrades que van acabar al patíbul: penjades, cremades i en alguna ocasió esquarterades. La Blasa reuneix trets de totes elles però no n’és cap en particular, i més enllà de l’anècdota històrica Franch té interès a explicar els efectes de la histèria col·lectiva que va fer possible les caceres de bruixes i com els més dèbils, o simplement els més diferents, se’n van convertir en víctimes propiciatòries.

La telesèrie, en fi, requerirà la construcció d’un poblat de veritat i es rodarà com a mínim parcialment per aquí dalt. I en castellà, per ampliar –diu amb realisme– el mercat potencial. El teaser ha comptat amb una subvenció de 7.500 euros per part del ministeri de Cultura.