Dotze propostes, tretze si compten el recital d’Angela Gheroghiu, aquest vespre a l’Auditori, conformen el fastuós cartell de la tercera edición del Clàssicand, la definitiva, la prova de foc perquè expira el termini inicial per a tres edicions previst al conveni firmat el 2023, i organització i patrocinadors n’hauran de decidir la continuïtat.

Un cartell fastuós, encapçalat per la soprano austríaca Anna Netrebko, amb la mezzo Serena Malfi i el pianista Pavel Nebolsin, que obrirà el 3 de maig el festival a la vela instal·lada al Parc Central de la capital, i que desplegarà aquesta dotzena de propostes fins al 18 de maig. Els altres lats forts del cartell seran el cantaor flamenc Miguel Poveda, al concert de clausura (vestíbul del Consell General), i la pianista nord-americana  Tiffanny Poon (Andorra Congrés Centre, 17 de maig), i, atenció, un megaclàssic del repertori belcantístic, l’òpera Lucia di Lammrmmoor, de Donizetti, amb Josep Caballé Doménech a la direcció musical i Joan Anton Rechi a la direcció escènica, i el baríton Zoltan Nagy, la soprano Elena Sacho i el tenor Juan Antonio Sanabria al repartiment (Parc Central, 9 de maig).

Hi haurà també dansa, a càrrec de Crea Dance, la companyia de la coreógrafa i ballarina Maria Rovira (Parc Central, 11 de maig), l’exquisida píndola de corda del Quartet Modigliani, amb Amaury Coeytaux i Loïc Rio (violí), Laurent Marfaing (viola) i François Kieffer, al violoncel (Jardins de Radio Andorra, 4 de maig), i el reglamentari concert popular amb la Dredsner Festspielerorchestrer (Parc Central, 10 de maig, entrada gratuïta).

Aquesta tercera edició del Clàssicand tindrà també un marcat color local, amb la soprano Maria Soler, que l’any passat ja va cantar a la plaça del Poble i que aquesta edició repeteix acompanyada pel guitarrista valencià Rafael Serrallet en un recital íntim a Sant Martí de la Cortinada (4 de maig, entrada gratuïta), i no hi faltaran tampoc l’ONCA (plaça del Consell, 16 de maig) ni el guanyador del Sax Fest d’aquest any (Sant Corneli i Sant Cebrià, 18 de maig, entrada gratuïta) ni l'habitual concert familiar, amb Ad Libitum, de companyia Lapso (Teatre Comunal, 18 de maig).

El Clàssicand s’avança aquesta edició tres setmanes per no coincidir amb els Jocs els Peitts Estats, i perd alguns escenaris especialment simbòlics, com l’aparcament de Santa Coloma i sobretot, sobretot, l’Auditori Nacional, que tancarà pròximament per reformes -el d’avui amb Gheorghiu serà l’última vetllada- i no estarà per tant disponible per a la gran cita de l’any, ja és casualitat. L’organització tampoc no s’ha atrevit a intentar-ho de nou amb les fonts de la Rotonda, després del fiasco de l’any passat, ni repetirà a la sala dels Passos Perduts, probablement la gran sorpresa de l’any passat, de nou per culpa de la reforma de Casa de la Vall, que després de la Constitució tancarà al públic fins a fi d'any. A canvi, s’estrena l’Andorra Congrés Centre, no oblidin que Ordino n'és un dels sus patrocinadors. Veurem el resultat.

Com hem dit, quan conclogui aquesta tercera edició, de nou amb Joan Anton Rechi com a director artístic, els ministeris de Turisme i de Cultura i els comuns d’Ordino i de la capital, així com MoraBanc i Crèdit Andorrà, que hi aporten des del primer dia els 900.000 euros de pressupost anual, n’hauran de decidir la continuïtat.