La temporada d’hivern s’ha tancat amb xifres de rècord: 2,88 milions de visitants i 5,5 milions de pernoctacions. “Són uns resultats realment impressionants, espectaculars”, va afirmar ahir el gerent d’Andorra Turisme, que es va mostrar satisfet, també, de poder anunciar que per primera vegada durant l’hivern hi ha hagut més turistes (persones que fan nit al país) que no pas excursionistes (visitants d’un sol dia).

Així, entre el desembre del 2022 i el març del 2023 el nombre de visitants ha augmentat un 19% i s’ha passat dels 2,4 milions de l’any passat als 2,88 actuals. De tots ells, la majoria (56%) són turistes, 1,6 milions, el que suposa un creixement del 27% respecte d’un any enrere, mentre que els excursionistes van ser 1,3 milions, un 11% més també que la temporada hivernal anterior. Budzaku va admetre que si bé l’any passat el percentatge de repartiment ja era d’un 51-49 a favor dels turistes, “no ens atrevíem a dir-ho massa alt”, ara però és diferent. “És una gran notícia per a tots, parlem d’un canvi de tendència, ara sí que és el canvi que estàvem buscant”.

Amb tot, va reconèixer que de cara a l’estiu “és més difícil” mantenir aquesta tendència perquè “el mes d’agost fa molt mal”, ja que dels 1,2 o 1,3 milions de visitants que arriben, “la majoria aclaparadora no es queda a dormir”.

Pernoctacions
I si hi ha més turistes que es queden a dormir, amb més de tres nits de mitjana, la conseqüència lògica és que augmentin les pernoctacions. Fet que també s’ha produït aquest hivern. En total, 5,5 milions de pernoctacions entre desembre i març, un 27% més que un any enrere. “No ens ho esperàvem. El 2022, fins al novembre, vam superar els 10 milions, que ja era un rècord absolut, però si seguim a aquest ritme superarem la xifra de l’any passat”, va augurar el responsable d’Andorra Turisme, que alhora va destacar la capacitat de generar nits d’hotel “a un preu més alt” i haver estat capaços de sobreposar-se a la pèrdua d’unes 350.000 nits que aportava el mercat rus i ucraïnès amb l’arribada de visitants d’altres destins internacionals.

“És per felicitar-nos tots, és impossible no estar contents”, va manifestar, tot afirmant que “tot va bé”.

Preguntat pels motius que han permès aquests bons resultats, tot i haver tingut un hivern amb menys neu de l’habitual, ho va atribuir al fet que “només el 21% dels visitants venen a esquiar”, per això va insistir en la necessitat de poder tenir una oferta àmplia i variada que permeti posicionar Andorra “com a destí vacacional on poder gaudir d’altres coses”. Alhora, també va destacar “les ganes de viatjar” de molta gent. El repte? Poder mantenir aquest ritme el que queda de 2023 i el 2024. “És complex, però és important i esperem que sigui la tendència”.

Mountain Music
Betim Budzaku també va parlar de la continuïtat de l’Andorra Mountain Music. Si bé per ara no s’ha parlat de què passarà amb el festival, considera que té recorregut, encara que cal “mirar on encaixa”. Va reconèixer que Elrow “ha funcionat de manera brillant” i per tant seria “absurd competir o contraprogramar-nos entre nosaltres”. Budzaku va deixar clar que es vol mantenir la marca “AMM” i continuar de cara al 2024. La resta de detalls, com dates i format, són encara una incògnita.

2,5 milions per a la campanya d’estiu que es fa a nou països
Andorra Turisme destina 2,5 milions d’euros a la campanya de promoció turística d’aquest estiu que es difondrà a 9 països diferents: Espanya, França, Bèlgica, Regne Unit i Irlanda, els Països Baixos, Alemanya, Itàlia i Suècia. De fet, segons va explicar la directora de màrqueting de la societat pública, Noemí Pedra, la promoció es va posar en marxa el passat dia 12 en els destins més llunyans, mentre que en el cas de França i Espanya va començar el dia 25.

La inversió, segons Budzaku, és pràcticament la mateixa que la de l’any passat, amb la diferència que llavors es va haver de fer un espot publicitari nou, mentre que aquest any la totalitat dels diners es destinen a comunicació.

“És difícil que vagi malament, la majoria de factors indiquen que tindrem un molt bon estiu”, va augurar. Amb tot, el responsable d’Andorra Turisme no va voler aventurar-se a donar cap xifra possible de visitant i va apuntar que si es té en compte el que ha passat a l’hivern, és molt difícil fer previsions. “Quan parlem de pujar xifres sempre parlem d’un 2 o 3%, que és el més lògic”, va exposar, però tenint en compte que durant l’hivern els creixements han estat de dos dígits, “ja no té sentit”. En tot cas, va insistir que no només es tracta de sumar visitants, sinó també de ser capaços d’atraure un públic “més prèmium, persones que puguin gastar més diners i tenir la capacitat de generar motius per a la visita”, i si pot ser, aconseguir també pernoctacions.

Les propostes d’estiu començaran al juny amb el ClàssicAnd, el nou festival de música clàssica i arts escèniques que ha de portar artistes de renom amb actuacions en espais especials com els jardins de Radio Andorra. Al juliol serà el torn del Cirque, mentre que l’agost serà el mes esportiu, amb el retorn de la Vuelta i la Copa del Món de BTT. Finalment, del 13 al 17 de setembre tornarà l’Andorra Taste.