La vaga general del 8N feta ahir a Catalunya, en defensa de la República Catalana i contra l’empresonament dels polítics, va afectar durant tota la jornada, des de les sis del matí, el trànsit de la carretera N-145 i de la N-260 al seu pas per la Seu d’Urgell i, en conseqüència, a l’accés pel sud del Principat. Aquesta afectació podria durar unes jornades més si es té en compte que el Comitè en Defensa de la República de Catalunya (CDR) ahir al migdia va fer una crida per incrementar reforços humans als talls de les carreteres ubicades a les diferents fronteres catalanes, entre les quals l’andorrana, i va anunciar un “bloqueig indefinit a les mercaderies”. De fet, ahir a la capital alturgellenca van arribar uns centenars de persones d’altres zones catalanes per donar suport a les mobilitzacions i exercir aquest bloqueig. Això, però, preocupa els transportistes i els comerciants del Principat que manifesten que hi podrien haver problemes d’abastiment i fan una crida a les autoritats del Govern perquè intervinguin i actuïn si aquest bloqueig dura més. 
La incertesa i manca d’informació d’aquesta mobilització que vol bloquejar el trasllat de mercaderies indefinidament crea en els sectors econòmics del país una preocupació. Així ho va manifestar Víctor Filloy, president de l’Associació de Transportistes de Mercaderies i Carburants. “Aquesta iniciativa crec que no pot tenir viabilitat, però sí realment és així les autoritats andorranes hauran de moure fitxa i negociar o desbloquejar la situació”, va manifestar. De fet els transportistes ahir ja tenien programat fer viatges al sud de França per proveir-se de carburants i d’altres productes peribles, com fruita o verdura, però per avui no tenien cap pla B perquè consideraven que les mobilitzacions d’ahir sí que estaven convocades amb la vaga general de Catalunya, però no els possibles talls de les carreteres d’avui, perquè consideren que formalment no estan regulats. 
De fet, per la part francesa no van tenir cap problema de trànsit, ja que durant el dia es va poder transitar amb normalitat, segons van assegurar tant transportistes com des de Mobilitat. 
Per la seva banda, els comerciants consideren que una aturada d’un dia entre setmana té una afectació d’una davallada de clients no molt important, però si dura consideren que “tant el govern espanyol com l’andorrà haurien d’intervenir”, va manifestar Antoni Miralles, de l’associació de comerciants de Riberaygua i Travesseres.  Miralles va manifestar que estan a l’expectativa de com pot transcórrer la mobilització i quina és l’acció a prendre per part dels transportistes, tot i això va voler donar un missatge de tranquil·litat advertint que Andorra “no es quedarà sense provisions perquè es pot tirar del mercat francès del sud”, va dir. 
Per la seva banda, des de l’Estació Nacional d’Autobusos van informar que, tal com ja havia avançat el BonDia, les línies a Barcelona i Lleida s’havien suspès totes des de primera hora del matí i fins a les cinc de la tarda i, malgrat que la carretera continuaria amb talls, intentarien sortir en hores escalades dos viatges a Portugal i tres a Barcelona durant la tarda d’ahir. Per a la jornada d’avui, igual que els transportistes i els comerciants, les empreses de les diferents línies d’autobusos no havien previst cap canvi en la programació de viatges perquè consideraven que la situació a les carreteres ja estaria restablerta, segons van assegurar des de l’estació d’autobusos. Les línies a Tolosa van circular amb tota normalitat, ahir. 

 

El viatge cap a la feina o cap a casa per uns camins alternatius i amb una durada més llarga

Durant el dia d’ahir no hi van haver retencions tan importants com les del passat 3 d’octubre perquè tant transportistes com també andorrans i urgellencs que passen per aquestes carreteres van tenir la previsió de o bé quedar-se a casa o bé buscar alternatives abans de les sis del matí per traslladar-se. També val a dir que els turismes tenien un pas alternatiu pel que es coneix com camí d’Anserall, que els mateixos Mossos d’Esquadra primer indicaven a nivell informatiu als vehicles durant el matí, i que després a la tarda van haver de regular perquè es tracta d’un camí que té unes parts molt estretes amb dificultat per passar dos vehicles i amb forats importants que impedeixen una circulació fluïda. Una qüestió que van patir andorrans i alturgellencs quan ahir es dirigien a la feina o tornaven a casa. 
Els piquets, alertats pel CDR d’anar ben preparats amb abric i aliments, van resistir des d’un quart de sis del matí, hora en què van preparar el tall de la carretera N-145 i també de la N-260. Un tall que es preveu que duri més enllà de la Vaga General, i que ahir a la tarda en assamblea el CDR de l’Alt Urgell tenia previst com organitzar-lo. Aquesta acció, però, en un principi només hauria d’afectar a partir d’avui  les mercaderies.