Tot i que el perfil de famílies que atén Càritas Andorrana és el d’aquelles que tenen problemàtiques socials, també han constatat en aquest darrer any que s’han adreçat a l’entitat famílies que han vist “empobrida” la seva situació econòmica per l’increment del cost de vida. Un increment que repercuteix “a vegades” a l’hora de cobrir necessitats bàsiques i també d’altres tipus. I tot i les iniciatives promogudes pel Govern en el marc de la llei de mesures per a la millora del poder adquisitiu de la ciutadania, hi ha famílies que “per determinades circumstàncies” no es poden beneficiar d’aquestes mesures i com a  conseqüència “no veuen altra opció que acudir a les entitats privades com Càritas buscant alguna solució”.

Tal com s’ha esmentat, ha estat durant l’any passat quan s’ha detectat més “aquest empobriment”. I s’insisteix que  “molt sovint” no sempre les famílies “que potser no es troben en una situació molt necessitada però que puntualment pateixen dificultats” poden accedir a determinades ajudes de l’Administració. En aquest sentit, des de Càritas es fa palès que es tracta de llars que no és que tinguin una problemàtica social en el seu nucli i que en principi no disposin d’ingressos suficients, però que en el moment que apareix alguna necessitat inesperada “poden arribar a patir per tirar endavant”. També es vol posar en relleu que en altres països és l’entorn familiar qui normalment surt a pal·liar aquestes situacions puntuals i poden ajudar a resoldre-les de forma normalitzada. Un fet, però, que a Andorra no es dona,  ja que molt sovint les persones que han arribat al país no disposen d’aquest suport familiar i estan abocades a acudir als serveis socials o a entitats com Càritas.

Ara per ara, Càritas Andorrana encara no té quantificat de quantes famílies estarien parlant però asseguren que aquesta realitat es veurà ben aviat reflectida en la memòria del darrer any. De fet, és aquesta una dada que ja posava en relleu l’Observatori del segon semestre del 2022, quan es demanava als enquestats sobre si la seva situació econòmica havia millorat durant el 2022. Així,  el 34% considerava que estava pitjor que feia un any, el 46% que estava igual i el 19% que havia millorat. Igualment recollia que un 38,5% dels enquestats en l’actualitat la seva llar arribava a final de mes amb molta o amb certa dificultat i fins a un 88% deia que havia notat en el seu poder adquisitiu l’apujada de preus.

Precisament, pel que fa a les causes per les quals es dona aquesta situació en les famílies, l’entitat creu que hi ha una relació directa entre els salaris que es perceben i el cost de vida al país, tant pel que fa al preu de l’habitatge com a la cistella de la compra.

Menys aportacions
Aquesta problemàtica social la va apuntar Càritas fa uns dies amb motiu del balanç de les aportacions d’aliments de la Fundació Crèdit Andorrà, tant a la mateixa Càritas com a la Creu Roja Andorrana. En aquest sentit, des de Càritas exposen que “afortunadament” donants com la fundació “assumeixen un part important del pressupost del banc d’aliments”. Ara bé, també destaquen que el 2022 “hem notat un descens en les donacions”, cosa que no els  ha permès cobrir la totalitat de la despesa com fins ara.

En relació amb això, especifiquen que el seu banc d’aliments “és una mica atípic”. Així, quan els treballadors socials de Càritas valoren atorgar una ajuda en alimentació consideren el cas de forma individualitzada en funció de les necessitats i de la composició familiar, el nombre de membres o algun tipus d’intolerància o prescripció mèdica. Així doncs, “només amb les donacions que rebem no podem cobrir els cinc àpats d’una família o persona d’una forma saludable i equilibrada”. És per això que l’entitat fa compres setmanals de determinats productes i a més les famílies poden apropar-se a un centre comercial per adquirir el producte fresc com carn i peix, ja que per qüestions logístiques és més adient fer-ho així. L’entitat també vol remarcar que les consultes sol·licitant informació sobre serveis, prestacions o ajudes i com accedir-hi, ja siguin a nivell públic o privat, és una de les accions que més realitzen. Això no només permet informar i orientar les famílies, sinó que facilita que es puguin identificar problemàtiques de les famílies, a les quals no podrien accedir d’una altra manera, i oferir-los solucions i respostes.