El servei de consultes jurídiques gratuïtes que ofereix el Col·legi d’Advocats d’Andorra (CAA) va atendre el 2024 fins a 516 peticions de ciutadans, un 5% més que les 491 consultes ateses l’any anterior, segons les dades facilitades pel Col·legi, que permeten constatar que l’any passat va ser el segon amb un major nombre de consultes de tota la història del servei.

I és que es tracta del segon repunt consecutiu de les demandes d’assessorament després de la disminució del 4,85% registrada l’exercici 2022, any que trencava la tendència a l’alçada iniciada el 2019, després de dos anys consecutius en els quals les consultes van baixar des que el 2017 el servei registrés el major nombre de peticions rebudes, 526, des de la seva posada en marxa el 2007, un rècord que encara es manté.

Pel que fa a la tipologia de les consultes i de la mateixa manera que està passant des de l’exercici 2019, les relacionades amb l’habitatge, les hipoteques, els lloguers, les assegurances i el Saig, agrupades a l’estadística com a “altres”, van ser les majoritàries i, malgrat haver disminuït un 12,5% respecte a les consultes d’aquests àmbits de l’exercici 2023, van representar, amb 195 demandes, el 37% del total de peticions que els ciutadans van fer al servei.

Així, segons les dades detallades del CAA, el 18% de les consultes venien motivades pels lloguers, el 5% van correspondre a qüestions lligades amb les comunitats de veïns, el 3% a aspectes de les hipoteques, el mateix percentatge que van suposar les consultes relacionades amb les assegurances, mentre que els assessoraments sobre qüestions relacionades amb les societats i per alguna actuació del Saig van ser únicament l’1%.

Les qüestions familiars (separacions, divorcis, guàrdies i custòdies de fills, entre d’altres) amb 163 consultes, un 8,6% menys que el 2023, que representen el 32% del total, es va mantenir l’any passat en el segon lloc del rànquing dels assessoraments més sol·licitats, seguides per les consultes lligades a aspectes laborals, principalment sobre comiats i tancaments d’empreses, que amb 72, un 4,3% menys que l’any anterior, suposen el 14% del total de demandes ateses.

Les consultes per reclamacions, que solen ser temes econòmics relacionats amb els impagaments, van créixer l’any passat un 148,1% i es va passar de les 27 rebudes el 2023 a les 67 del 2024. Es tracta del segon creixement consecutiu d’aquesta tipologia de consultes, que representen ja el 13% del total, i que expliquen en bona part l’augment de consultes registrat l’any passat.

Finalment, en últim lloc, i com és habitual des del 2015, hi ha les consultes per qüestions relatives a la Caixa Andorrana de Seguretat Social (CASS), bàsicament temes lligats amb les pensions, que l’any passat van disminuir un 13,6% i van comportar 19 visites, el 4% del total.

Servei consolidat
El servei de consultes jurídiques gratuïtes del CAA, que s’ofereix cada dimecres laborable a les tardes i on participen prop de 200 advocats, està plenament consolidat i fins i tot, en més d’una ocasió s’ha plantejat mirar d’ampliar-lo.

La iniciativa es va posar en marxa el 2007 i aquell exercici va atendre fins a 352 consultes de ciutadans. L’any següent les peticions de consell jurídic es van incrementar lleugerament i dos anys després de la seva arrencada ja es van superar les 400 consultes. L’any següent es va mantenir una xifra similar i el 2011 les consultes van caure a 345, la xifra més baixa fins a la registrada el 2016, en què, després de dos anys d’estabilització i que se superés el mig miler de consultes el 2014, només se’n van atendre 289. Precisament, el 2014 es va posar damunt la taula la possibilitat d’ampliar el servei, opció que finalment es va desestimar davant la caiguda del 2015, 444 consultes i les xifres del 2016, on es van efectuar únicament 289 assessoraments gratuïts.

L’any següent es va tornar a plantejar després d’haver assolit el rècord amb 526 consultes, però les dades dels dos exercicis posteriors, 468 el 2018 i 420 el 2019, van refredar novament aquesta possibilitat. Els darrers cinc exercicis, i tot el creixement registrat el 2023 i l’any passat, les dades s’han estabilitzat i des del Col·legi d’Advocats d’Andorra es considera que tal com s’està portant a terme actualment es “cobreix bé” i es “dona resposta” a la demanda dels ciutadans. I és que des de la seva posada en funcionament s’han atès fins a 7.674 consultes.