Més de quinze dies després, l’Alt Pirineu continua clamant per recuperar l’helicòpter medicalitzat del SEM de la base de Tremp, traslladat a l’hospital Parc Taulí de Sabadell en substitució del que opera a la base del Vallès Oriental. La nau havia de tornar aquest dilluns, però l’empresa no va complir el compromís. Són nombroses les veus que des de les comarques pirinenques han reclamat el retorn d’un servei bàsic, començant per l’alcaldessa de Tremp i delegada del Govern a l’Alt Pirineu, Sílvia Romero. El SEM va advertir l’empresa concessionària, Eliance, que s’enfrontava a una elevada sanció, fins a 700.000 euros, per aquest incompliment de les condicions contractuals.
Des de l’Alt Urgell, una de les veus que ha insistit en la necessitat que l’helicòpter torni a la base pirinenca ha estat el parlamentari de Junts Jordi Fàbrega. “Quan prioritzes els serveis sanitaris a la zona metropolitana i els retires del Pirineu, té conseqüències. L’helicòpter de Tremp és fonamental per a l’assistència i repercuteix en la salut dels que ens visiten, però especialment dels que hi vivim”, apuntava en una entrada recent a la xarxa X. En un moment en què a la població pirinenca s’afegeix un gruix de turistes, especialment els esquiadors, l’aeronau es fa imprescindible.
Des de ja fa més de dues setmanes el vehicle que opera a la base de Tremp es troba a la de Sabadell, ubicada a l’Hospital Parc Taulí. El motiu és que el de la capital del Vallès Occidental està passant una revisió de manteniment obligatòria que li impedeix volar. El de Tremp i el de Sabadell són els únics helicòpters al país de la mateixa tipologia i s’ha optat per traslladar el de Tremp.
El Sistema d’Emergències Mèdiques (SEM) sancionarà l’empresa concessionària encarregada dels helicòpters medicalitzats de les bases de Girona, Tremp, Móra d’Ebre i Sabadell. La tipologia d’helicòpter que hi ha a les bases de Tremp i de Sabadell és la mateixa i per aquest motiu s’ha optat per desplaçar el de Tremp i no el d’una altra base. Fonts del SEM van explicar que el contracte amb l’empresa no contempla deixar una base sense helicòpter i sí haver-lo de suplir en cas de reparació o revisió forçosa.
L’helicòpter de Sabadell està situat en un hospital terciari i té capacitat per enlairar-se les 24 hores i pot anar i tornar des de la base al Pirineu sense haver de proveir-se de gasolina.
En vista de la situació, el SEM va prendre més mesures per a garantir l’assistència sanitària al Pirineu. L’equip sanitari de l’helicòpter de Tremp està donant servei com a reforç d’una ambulància de suport vital avançat de Tremp i s’ha dotat d’una nova ambulància extra, també de suport vital avançat, La Pobla de Segur. “Però per molt que reforcin, no hi té res a veure la rapidesa amb què s’arriba a Barcelona, per exemple, en cas d’urgència, per carretera o en l’helicòpter”, puntualitza el parlamentari de Junts, novament.
No es tracta, precisa, “que multin o no l’empresa, no és un problema de sancions, sinó de comptar amb el servei, i d’aquesta visió que sigui prioritari tenir un servei a Sabadell i no al Pirineu”. Més encara, es pregunta si aquesta serà la tònica cada cop que una d’aquestes naus hagi de passar una revisió. “No és acceptable”, conclou.