Enfadats i mancats d’informació clara, nombrosos van ser els veïns que posaven el crit al cel en veure l’últim rebut enviat per la Mancomunitat d’Escombraries de l’Urgellet i iniciaven una recollida de signatures –més de 400 porten a hores d’ara– per presentar un escrit de queixa. Els responsables de l’entitat: el president, Ricard Mateu; el gerent, Jordi Vilaró; l’alcalde de la Seu, Joan Barrera; i la síndica municipal de greuges, Anna Martí, es van reunir amb la portaveu i impulsora de la plataforma, Vanessa Oromí, i alguns dubtes els considera aclarits. Si més no, de moment, en espera del rebut que arribi al gener, encara que les 400 i escaig signatures es presentaran per reclamar respostes per escrit.
El sistema de recollida, amb promesa de descomptes per a qui recicli correctament i penalització per a qui no, va generar molts dubtes entre part dels usuaris. “El gerent ens va explicar que l’obertura del contenidor amb el clauer funciona amb radiofreqüència i sí que queda registrat l’ús que en fem”, explica Oromí. Per tant, “no cal que qui té el clauer es doni també d’alta a l’app, a no ser que vulguin accedir a altres consultes”.
Un dubte esvaït, l’altre que preocupava aquest grup de ciutadans era si els descomptes es podrien aconseguir encara que part dels contenidors –en molts punts, els d’envasos, paper i vidre– romanen oberts i no queda registrat l’ús que se’n fa de cap manera. “El gerent ja havia explicat que només es comptabilitza l’accés als de resta i orgànica, però tot i així dubtàvem si podríem aconseguir els vint euros de bonificació només amb els registres en aquests contenidors”. I l’aclariment obtingut a la reunió ha estat “que sí, que encara que en moltes zones els altres no estiguin operatius, es podrà accedir a la bonificació”.
Amb tot, puntualitza Oromí, “també ens deixen clar que qui consideri que no obté el descompte a què considera que té dret, ha d’anar a les oficines de la Mancomunitat i demanar que ho revisin”. Es van comprometre amb ella, com a portaveu de la plataforma, “que en faran una aplicació justa cas per cas”. Això sí, Oromí mateixa suggereix que una bona idea serà “que abans que arribi el rebut del quadrimestre ens hi adrecem, per conèixer quin descompte ens aplicaran i verificar-ho” abans no arribi la factura i la reclamació es pugui fer més complexa.
Cert que tot i així hi ha ciutadans reticents a aquest sistema de tancament de contenidors –complicat, addueixen alguns, per exemple en el cas de la gent gran– “però a la reunió ens han fet entendre que és necessari per incentivar el reciclatge”.