Amb expectatives, és clar, però també una bona dosi d’escepticisme. Així valoren les treballadores familiars la resposta obtinguda de l’alcalde, Francesc Viaplana, en exposar de viva veu al ple de dilluns les condicions laborals a Suport Assistencial, una situació “pèssima”, admetia en escoltar-les. Viaplana es comprometia a convocar una reunió d’urgència dels responsables del CAPAU i donar una resposta aquesta mateixa setmana. Confien, però, que no sigui del mateix tarannà de la que van rebre, per escrit, el setembre del 2021, en resposta a la carta signada per vuit empleades on exposaven les, segons elles, “irregularitats” i la “precarització laboral” a què han estat sotmeses. “La relació actual entre treballadores i l’empresa contractista del servei és una relació interna que caldrà resoldre en el marc de la legislació laboral que la regula, fet que limita les possibilitats d’actuació directa amb la plantilla per part del Consell [Comarcal] i del CAPAU”, concloïa la contesta signada per Jordi Fàbrega i Josefina Lladós, aleshores alcalde i presidenta del Consell respectivament. Una reacció a la seva demanda d’intercessió que consideren decebedora i que esperen que no es repeteixi.
En aquella exposició de la problemàtica laboral, enviada el juny del 2021, ja figuraven moltes de les situacions que dilluns van exposar al ple. Agreujades en algun cas: si aleshores exposaven que rebien el sou “a partir del dia 6, 9, 11, 15… sense previ avís ni pacte amb les treballadores”, ara per ara denuncien que porten fins a dos i tres mesos sense percebre els seus salaris.
En aquell moment –i al ple ho repetien– ja demanaven intervenció per evitar que l’empresa adjudicatària del servei fes, sempre segons la carta de les denunciants, “contractes amb un total d’hores, inferior al permès segons conveni col·lectiu d’empreses d’atenció domiciliària de Catalunya”. També parlaven de “salaris per sota del conveni col·lectiu” o de “dies festius treballats cobrats com a hores ordinàries”. Així mateix, parlen d’ocasions en què alguna empleada va ser objecte “d’un tracte verbal despectiu”.
A la resposta, els responsables del CAPAU asseguren que “prenem nota dels aspectes que hi comenteu, ens fem el càrrec que convé, al més aviat possible, reconduir aquesta situació per garantir que les persones que presteu un servei tan essencial us pugueu sentir valorades i tractades amb la consideració que us pertoca”. Prosseguien assegurant que “és per aquest motiu, i també perquè des de les administracions considerem imprescindible reforçar i potenciar el servei d’atenció domiciliària, que les darreres setmanes s’està treballant intensament per trobar una solució més òptima per a tothom i que permeti enfortir, també, la situació laboral de tot el personal