Posem que hi ha un incendi i des de les proximitats es truca al 118, el telèfon d’emergències de bombers. O que hi ha hagut un accident de trànsit, o algú s’ha fet mal pujant una muntanya. Fins ara, l’operador del centre de control operatiu de bombers (CCO) t’havia de demanar què ha passat i on, el teu nom i el teu número de telèfon. Importantíssim que poguessin tenir el teu nom i telèfon, per si mai es tallava la connexió procurar reprendre-la el més ràpid possible. Amb el sistema de gestió integral d’emergències, digitalització i control de les activitats professionals que s’està implementant a Bombers d’Andorra, segurament ho continuaran fent, però a l’operador ja li sortirà en pantalla el nom del titular de la línia, el número i fins i tot on es troba. Així es guanyen ja uns quants segons en la resposta dels serveis d’emergència dels bombers. I saber on està localitzada la trucada ja apropa al lloc dels fets els bombers, ja que amb els nervis, qui truca es pot confondre el nom del carrer o simplement quedar-se en blanc, i ja no diem si qui fa la trucada és un turista. 

Llavors, l’operador activa els recursos necessaris per donar resposta a l’emergència: quins bombers hi han d’anar, amb quins vehicles i quins equips. Això continuarà sent així, però el sistema podrà en el futur, gràcies a la intel·ligència artificial, proposar els recursos que haurà après que es destinen en situacions similars. Qui tindrà sempre l’última paraula, però, serà la persona, remarquen l’oficial de Bombers encarregat del projecte del nou sistema de gestió, Xavier Nuez, i el CEO de Solucions, empresa adjudicatària del concurs per implementar el sistema de gestió de les alertes, Manel Orobitg.  

I amb l’activació dels recursos, Systam, que és com es diu el programari, també envia tota la informació que s’ha anat introduint al sistema als vehicles. I si la informació varia o es va ampliant durant el servei, els bombers reben al moment les noves dades a través de les tauletes digitals integrades als vehicles, que a més estan equipades amb diferents aplicacions que els poden facilitar l’actuació en l’emergència en qüestió: la de Mobilitat per saber exactament l’estat de la xarxa viària, la del Servei Meteorològic per conèixer les previsions i com poden afectar, Google Maps per disposar de la localització exacte del sinistre, entre moltes altres, a més de les pròpies per a la gestió d’emergències de bombers. El sistema també permet complementar la informació amb imatges, i així si s’aconsegueixen els plànols de l’edifici afectat o arriba alguna foto del sinistre, per exemple, també ho veuen al moment els bombers destinats al servei des de la tauleta al vehicle i saben millor amb què es trobaran quan arribin al lloc. Amb tota la informació que els arriba “poden resoldre problemàtiques a temps real”, apunten Orobitg i Nuez, amb el que això implica a nivell d’efectivitat i eficàcia. Així, s’és “molt més ràpid i més fiable” a l’hora de donar resposta a l’emergència. 

Totes les actuacions vinculades a l’emergència en qüestió, tota la presa de decisions, queda registrada. També els bombers intervinents poden informar si s’ha gastat o fet malbé alguna cosa durant el servei, i si s’ha de reproveir d’algun element o material. L’aplicació també acceptarà la tecnologia de blockchain, per la qual la informació continguda serà “inviolable”, ningú la podrà modificar amb posterioritat, la qual cosa dona seguretat al sistema i per si mai s’hagués de presentar a nivell judicial. 

I no hem d’oblidar la possibilitat d’interconnexió de l’aplicació a d’altres sistemes per, si fos necessari, compartir informació amb altres cossos especials activats en l’emergència. Cal recordar que gairebé el 70% de les actuacions dels bombers són transports sanitaris, i part de la informació recollida en el servei és necessària pel Servei d’Urgències i el Servei Andorrà d’Atenció Sanitària (SAAS). Fins ara el traspàs de la informació es feia mitjançant un full de paper calc de tres còpies, una de les quals es donava al SUM o al SAAS, una a la víctima i l’altra per a bombers. En breu es podrà operar directament sense paper, estalviant molta feina i temps als equips. 

En paral·lel, el gruix més important del projecte va encaminat que l’aplicació està dissenyada per a la gestió integral del departament: des dels estocs de material al consum de carburant, tenint a més tots els vehicles geolocalitzats en tot moment, passant per l’amortització dels equips que utilitzen. I fins i tot pels recursos que es dediquen al grup de rescat caní dels bombers. D’aquesta manera a més de saber exactament què s’ha fet en cada servei, també es calcula al cèntim el seu cost. 

Aprofitant la xarxa desplegada per Andorra Telecom d’Internet de les Coses (IoT), també es podrà monitorar els hidrants, per exemple, i així conèixer en tot moment el nivell de les seves reserves d’aigua. 

Tot plegat és una tecnologia puntera, “d’última generació” i que “supera” la que està en funcionament en serveis de referència, assenyalen l’oficial de Bombers i el CEO de Solucions. I aquesta fa que des del Cos de Bombers se sigui més eficient, tant en l’actuació en les emergències com en la gestió del dia a dia dels seus parcs i equips, i del departament en general. I és una tecnologia “made in Andorra”, completament desenvolupada al país i que, en aquest cas, s’emmagatzema al núvol del Govern, amb la qual cosa no es depèn en res de l’estranger, extrem importantíssim sent com es tracta d’informació més que sensible. 

La versió que tenen els Bombers de Systam està personalitzada, però també n’hi ha que serveixen en la gestió d’empreses privades.