Falta informació pel que fa al sistema de recollida d’escombraries i els descomptes a què dona dret una correcta utilització dels contenidors. Aquesta manca d’informació era una constatació que feien els grups municipals en l’últim ple celebrat, el mateix en què s’aprovava un nou increment de la taxa, adduint l’encariment del preu del concurs, desert en primera convocatòria i adjudicat finalment a Urbaser. De falta d’informació, sí, però també de la “precarietat” del sistema, es queixen els veïns que s’han sumat a la campanya de recollida de signatures en marxa des de fa setmanes. La intenció és presentar les seves al·legacions a la Mancomunitat d’Escombraries de l’Urgellet, sí, i a l’Agència de Residus de Catalunya, però també recórrer a la Síndica Municipal de Greuges i, si s’escau, a l’oficina del Síndic de Greuges de Catalunya (que ja va admetre fa temps les denúncies dels usuaris de la mancomunitat del sud de la comarca).
“Podem entendre que encara no s’hagin començat a aplicar els descomptes”, que va ser el punt que va encendre els ànims, admet Oromí, en relació amb les explicacions del gerent de la MEU, Jordi Vilaró, sobre els terminis de facturació. “Però aquest no és el tema, el problema és que s’han adonat ells mateixos que aquest és un sistema precari per permetre a tots els ciutadans accedir al descompte”, puntualitza la veu de la campanya. “Ni per app ni per clauer” acaba de funcionar bé, insisteix, per afegir-hi que “tampoc no veiem gens clar per què a alguna gent els està arribant clarament la relació” de l’ús dels contenidors i a d’altra, no. Més encara, “de fet, molts contenidors ni tan sols tenen el xip, estan rebentats o es nota que falla contínuament i dia sí dia també han d’anar a canviar les piles”.
Oromí incideix també en la possible manca de legalitat d’exigir al ciutadà que faci servir el seu mòbil particular per identificar-se al moment d’obrir els contenidors. “No ens poden exigir que ens baixem cap app ni res de similar, dubto molt que sigui legal; deixant de banda que hi ha gent que no té mòbil −pensem en la gent gran− o que per les raons que sigui no té accés a Internet”, considera.
Més dubtes que es generen a Oromí, com a tants altres ciutadans: “Com pots accedir als descomptes que van prometre si ara per ara només hi ha dos tipus de contenidors que tinguin ja el xip instal·lat?”
Amb tot, un dels aspectes que més preocupen els usuaris del servei és el que afecta la butxaca: hi haurà més pujades de preu? O se’n derivarà un altre increment del rebut de l’aplicació de la Llei 7/2022, de residus i sòls contaminats per a una economia circular?, es pregunta. “Ens ho han d’aclarir”, aclariment que confia que li farà l’alcalde de la Seu d’Urgell, Joan Barrera, en la reunió que mantindrà amb ell i en la qual Oromí confia que hi hagi present la síndica de greuges.
De moment, continua la recollida de signatures en els formularis que estan a l’abast del ciutadà en una desena d’establiments comercials de la Seu i Castellciutat.