Amb l’excepció dels dos anys de la pandèmia de la Covid-19, l’estació nacional d’autobusos (ENA) no ha parat d’incrementar el nombre de viatgers que fan servir la instal·lació des que es va inaugurar el 2017. La previsió de cara a final d’any és que uns 430.000 passatgers hauran comprat un bitllet per alguna de les línies internacionals durant el 2024, una xifra que representa un increment respecte a l’any anterior –el 2023–, quan van ser 390.000 les persones que van passar per l’estació.
Si ens fixem en la previsió que es va fer quan es va obrir la infraestructura, aleshores es va calcular que el nombre d’usuaris es podia elevar fins als 400.000, tenint en compte que en aquell moment estava inclosa la línia de la Seu d’Urgell, que al cap de poc temps va deixar d’operar a l’estació perquè es volia mantenir el recorregut urbà per Escaldes-Engordany i Andorra la Vella per agafar més usuaris. En concret, es preveien unes 100.000 persones pel servei a la capital de l’Alt Urgell i uns 300.000 per la resta, en què destaquen destinacions com Barcelona –la principal, amb diverses companyies que l’ofereixen–, Lleida, Girona (ara ja no funciona) o la Costa Daurada, entre d’altres.
Amb aquestes xifres, enguany se sobrepassaria en 130.000 usuaris els inicialment previstos (dels 300.000 calculats el 2017 als 430.000 del 2024). Amb aquesta situació, el director de l’estació, Jaume Vidal, que està al capdavant de la instal·lació des d’abans de l’obertura, creu que seria convenient una ampliació, de manera que pogués donar cabuda a més serveis, ja que actualment, segons ell, presenta alguns dèficits.
“L’evolució és molt positiva, amb pujades i baixades, un 2019 de referència, un 2022 que va ser dolent i enguany serà espectacular”, però “d’aquí a dos o tres anys no sabrem on posar res, ja que hem sobrepassat el límit de viatgers”, avisa Vidal, que fins i tot apunta la possibilitat de construir-na una de nova en un espai més gran, tot i que reconeix que no hi ha terrenys disponibles ni voluntat per part de les administracions per fer realitat un projecte d’aquesta envergadura.
Pel que fa als dèficits, que es veuen agreujats precisament durant la temporada alta d’hivern que ara està a punt de començar, amb rècords d’usuaris, un dels destacats és l’oferta de restauració, un servei habitual en aquest tipus d’infraestructures en d’altres indrets turístics. Per mirar de pal·liar-ho, està previst que l’estiu vinent ja estigui operativa una nova guingueta, que es construirà a l’espai que hi ha entre la rotonda de Prada Casadet i les taquilles. “Això està en marxa, tenim l’aprovació de Govern i Comú, però ens ha costat tres anys aconseguir-ho i només farem una guingueta perquè no tenim espai suficient per fer un bar”, lamenta Vidal.
Des que es va inaugurar, hi ha deu andanes a l’estació, amb moments que totes elles estan ocupades per línies internacionals, ja que entren i surten de la instal·lació 151 autocars que porten 1.217 persones diàries de mitjana. Només quan hi ha espai lliure, els autobusos grocs de les línies interurbanes ocupen les andanes per esperar l’hora de sortida a la parada que hi ha a l’altra banda del riu.