Mentre que la situació d’emergència sanitària causada pel SARS-CoV-2 ha tingut un impacte negatiu en l’economia del Principat, basada fortament en el turisme, l’aturada de l’activitat i el confinament total o parcial de les persones va traduir-se en una millora sensible de la qualitat de l’aire. Per contra, ara que la normalitat comença a recuperar-se en tots els àmbits, la qualitat de l’aire també torna a paràmetres prepandèmics i, encara que en general és bona, presenta un major nombre de dies de qualitat regular i, fins i tot, deficient.
La relació entre la mobilitat i l’emissió de gasos contaminants es va fer evident l’any passat quan la caiguda de vehicles a les vies urbanes i interurbanes es va traduir en una reducció en paral·lel de les emissions de diòxid de nitrogen. En el primer mes d’entrada en vigor del decret del Govern del 14 de març de 2020, de mesures excepcionals per la situació d’emergència sanitària, és a dir, entre el 15 de març i el 14 d’abril d’aquell any, el nombre de vehicles va caure un 79% respecte al mes anterior. Pel que fa al diòxid de nitrogen, les concentracions d’aquest gas van reduir-se en un 80% durant el mateix període.
Les mesures excepcionals decretades durant la pandèmia de coronavirus van suposar a la pràctica, si bé no sobre el paper, un tancament parcial de les fronteres, de manera que només es permetia l’entrada de mercaderies i treballadors transfronterers i la sortida de persones que per raons mèdiques s’havien de desplaçar fora del país. La setmana santa, que sol ser un període de gran afluència turística al Principat, va tenir lloc l’any passat en l’època de restriccions de la mobilitat internacional i això es va notar en el nombre de vehicles que van entrar tant pel sud com pel nord: mentre que l’any 2019, entre el diumenge de Rams i el dilluns de Pasqua (del 14 al 22 d’abril), van arribar 131.577 vehicles a Andorra, en la Setmana Santa del 2020 (del 5 al 13 d’abril) només ho van fer 7.541, cosa que va implicar una caiguda del 94%. Pel que fa a l’aire, el mes d’abril del 2019 va tenir 15 dies de qualitat bona, 13 dies de qualitat regular i dos dies de qualitat deficient, mentre que l’abril del 2020 va tenir 29 dies de qualitat bona i només un dia de qualitat regular. Aquest 2021, i encara que la Setmana Santa fos a cavall entre dos mesos, del 28 de març al 5 d’abril, Andorra va registrar exactament les mateixes dades a l’abril que dos anys enrere: 15 dies de qualitat bona, 13 dies de qualitat regular i dos dies de qualitat deficient de l’aire.
Més enllà del turisme, el model de mobilitat interna tampoc no ajuda en la reducció d’emissions. Segons l’Observatori 2018 del Centre de Recerca Sociològica (CRES), darrer en què es van recollir dades de transport públic, la major part dels andorrans (58,6%) es desplaça en vehicle particular, mentre que només un 12% es desplaça a peu i la resta es desplacen en transport públic (autobusos o taxis) o alternativament vehicle particular i transport públic.