El ministeri de Relacions Institucionals, Educació i Universitats vol consolidar aquest curs entre 15 i 20 places d’interins de llarga durada “que podrien tenir especial incidència en l’ensenyament de les ciències socials i del català”. I no es descarta que en puguin ser més perquè l’horitzó és arribar a regularitzar la situació de fins a 200 en acabar la legislatura. Així ho ho ha anunciat el seu titular, Ladislau Baró, a l’entrada de l’escola andorrana de maternal i primera ensenyança de Santa Coloma amb motiu de l’inici del curs escolar. Segons ha reconègut, “és una situació que cal resoldre tan aviat com es pugui”, ara bé, “sempre tenint en compte els imperatius pressupostaris, perquè hi ha uns condicionants”. 

La intenció del ministeri és poder enfortir la cohesió i l’homogeneïtat interna del personal. El ministre ha explicat que “sempre es necessita una borsa d’interinatge perquè sempre hi ha molts moviments d’altes i baixes, maternitats... Però ha de ser un interinatge de durada limitada”, ha afirmat. 

11.352 alumnes 
Arrenca el nou curs escolar amb 11.352 alumnes a data d’avui, una xifra provisional que els pròxims dies podria variar una mica. De moment, això suposa que hi ha 4 alumnes menys que el curs passat. D’aquests, 4.653 han començat el curs al sistema educatiu andorrà, 3.060 a l’espanyol, 3.379 al francès i 260 al British College. En aquest sentit, el titular d’Educació ha comentat que “no hi ha grans moviments quant als efectius de població dels centres, es mantenen en uns paràmetres similars”. 

Segons Baró, es tracta d’un percentatge elevat de la població, la qual cosa “demostra la rellevància del ministeri quant a l’impacte que té en el conjunt de la societat”. També suposa “una responsabilitat enorme”. 

Aplicar les Millores 
El ministre va incidir en “l’especial rellevància” que té aquest curs pel pla de millores anunciat a finals del passat pels resultats de l’informe del programa PISA for Schools –que avalua les competències en lectura, matemàtiques i ciències– dels alumnes de l’escola andorrana. En aquest sentit, ha recordat que aquestes millores s’adrecen a enfortir els àmbits d’aprenentatge de matemàtiques, lectura i escriptura i de ciències. Com? Amb més hores lectives en aquestes matèries i incidint en la formació dels professors en la didàctica per impartir-les.  

Això sí, el titular d’Educació ha remarcat que per mesurar la influència d’aquest pla de millores es continuarà amb l’avaluació externa de PISA, la del servei d’Inspecció i Qualitat Educativa del ministeri i amb l’avaluació interna del mateix sistema educatiu andorrà, la que fan els equips directius i professors amb la coordinació d’Educació.
Això no ha d’anar en detriment d’altres matèries, ha volgut puntualitzar Baró, perquè tant la resolució de problemes com el foment de la comprensió lectora es poden vehicular a l’hora de tractar competències en altres àmbits. 

Tecnologies
Quant a les tecnologies, el ministre s'ha referit al disseny d’un pla racional d’ús de les mateixes dins l’escola. “El que no farem és un programa d’erradicació de les pantalles perquè no tindria sentit, seria tancar els ulls al món”. El que sí que es vol és que no hi hagi un monopoli exclusiu de les pantalles, sinó que hi pugui haver altres suports i formats, també paper i llibres. “És un combat en el qual estem implicats molts països i un repte aconseguir tenir una educació que formi ciutadans i gent amb capacitat crítica i amb bagatge competencial important”. 

El ministre ha encoratjat l’escola del sistema educatiu andorrà a continuar tenint la il·lusió i la capacitat d’innovar que l’ha caracteritzat des dels inicis. Un tret distintiu que ha fet extensiu al conjunt de l’estructura educativa del país.