L’increment d’inscrits i el fet que els aspirants no es preparin suficientment l’examen són els dos motius principals que explicarien el gran nombre de suspesos (no aptes) en els exàmens oficials de llengua catalana fets els mes passat i dels quals aquest dimarts se’n van conèixer els resultats, sobretot en els casos dels nivells més alts (C1 i C2), segons va assegurar ahir al Bondia el director de Política Lingüística, Joan Sans.
En relació amb la convocatòria del mes de gener, ara al juny s’han presentat 30 candidats més i el nombre de suspesos va ser més baix que en la convocatòria actual. En el cas del C1, van ser declarats no aptes el 60%, i ara han sobrepassat el 70%, mentre que en el C2 van ser només un 30% al gener i al juny es van enfilar per sobre el 50%.
Un dels motius que podrien explicar aquest elevat nombre de supesos al C1 és que es demana un 70% de respostes correctes per ser declarat apte, un 5% més que a Catalunya, on es van rebaixar aquests cinc punts, mentre que a Andorra es va decidir mantenir-los. Tot i això, si s’hagués fet, només dues persones més haurien aprovat, i si s’hagués baixat encara més el límit fins a situar-lo al 60%, com en el cas del C2, haurien aprovat dos aspirants més. És a dir, quatre en total.
Sans considera que el 90% de les persones que decideixen presentar-se als exàmens oficicials de llengua catalana no el necessiten per treballar com a requisit indispensable, però sí que pot representar un mèrit disposar d’aquest diploma en la seva carrera professional, i això expliaria aquest augment d’inscrits. Ara bé, “la gent hauria de conèixer com és l’examen si pretén aprovar-lo, però detectem que un percentatge elevat no se’l prepara adequadament, ja que les notes orals són molt bones, però la resta de l’examen, la part escrita, amb la gramàtica i l’expressió escrita, les notes són molt baixes, allunyades de la mitjana”, va lamentar.
Amb aquesta situació, Política Lingüística no es planteja fer modificacions, almenys de moment, en el plantejament dels exàmens oficials de català. “No creiem que aquest fet reflecteixi que a la societat hi ha un nivell baix de coneixement de la llengua oficial, sinó que la falta de preparació dificulta que s’assoleixi el nivell que requereix aquest tipus d’exàmens”, va afirmar Sans.