El 69,3% dels alumnes de segona ensenyança consideren que no han patit mai assetjament en persona a l’escola, un 25,4% diuen que alguna vegada a la vida, un 3,8% alguna vegada en el darrer any i un 1,4% actualment (30,6%), segons es desprèn de l’Observatori de la infància del 2024 presentat recentment per Andorra Recerca + Innovació (AR+I), que recull dades del treball Impacte de la tecnologia en l’adolescència de l’any 2022.
Ara bé, si ens fixem en les situacions d’assetjament, com ara difondre rumors, haver estat exclòs, robatoris, amenaces, dir coses desagradables a altres, insults o violència física, els percentatges es disparen. Així, en conjunt, un 43,9% dels alumnes han viscut alguna de les situacions d’assetjament una o més vegades al mes i un 28,2% dels joves una o més vegades a la setmana (72,1% en total).
Si es gira i la pregunta es fa en primera persona, un 24,6% dels alumnes reconeixen que han fet alguna de les accions una o més vegades al mes i un 14,5% a la setmana. Hi ha casos que són alhora víctimes i agressors. Del 28,2% dels alumnes que han estat víctimes un cop a la setmana o més, una part només han estat víctimes (16,3%) i un 11,9% víctimes i agressors.
Pel que fa al ciberassetjament, un 86,7% dels alumnes de segona ensenyança diuen que no han patit mai aquesta pràctica, un 10,1% alguna vegada a la vida, un 2,2% algun cop el darrer any i un 1,0% actualment. Es dona certa superposició entre l’assetjament escolar i el ciberassetjament. Entre els alumnes del primer cas, la majoria (62,2%) no han patit el segon cas, mentre que un 37,8% sí que han patit assetjament en línia. Entre els alumnes que han estat víctimes de ciberassetjament, un 74,3% també l’han patit cara a cara, davant un 25,7% que no.
Per últim, un 18,7% dels alumnes de segona ensenyança consultats afirmen que alguna vegada algú els ha pressionat o intentat fer xantatge perquè li enviessin fotos o vídeos de caràcter eròtic sexual: un 2,4% el darrer mes, un 4,2% el darrer any i un 12,1% fa més temps. Les noies ho pateixen més que els nois.
L’assoliment educatiu puja 10 punts en onze anys, tot i l’informe PISA
Tot i els mals resultats de l’informe PISA, les xifres de l’assoliment educatiu que reflecteix l’Observatori de la infància, amb dades del ministeri d’Educació i Ensenyament Superior, són prou significatives. El percentatge d’alumnes matriculats al curs que correspon a la seva edat o taxa d’idoneïtat s’ha incrementat deu punts en els darrers onze anys (del 81,8% del curs 2011-2012 al 91,3% del 2022-2023). En el cas dels nois, pràcticament ha augmentat 14 punts (del 78 al 91,8%). Així, un 91,3% dels alumnes de 12 anys matriculats en aquest darrer curs havien enllestit primera ensenyança i estaven matriculats a segona, a l’edat teòrica de començament d’aquests estudis. A Espanya, el curs 2019-2020, el 86,6% d’alumnes de 12 anys havien completat l’educació primària (un 93,8% a Catalunya).
Pel que fa a l’abandonament escolar prematur, referent a la població d’entre 18 i 24 anys que ha completat la primera etapa de secundària i no segueix cap estudi o formació, segons l’enquesta de les forces del treball del departament d’Estadística, ha baixat uns set punts, ja que el 2019 va ser del 21,9% i el 2023 del 14,8% (un 24,5% dels nois i un 5,2% de les noies).